Yllätä

Sunnuntai 1.12.2013 klo 14.04 - Kauko Niemi

Jos haluat tehdä todellisen vaikutuksen, niin yllätä tavalla tai toisella niin hyvässä kuin pahassa. Varmasti sinut tai yrityksesi muistetaan tämän jälkeen.

Joskus voi yllättää kolmekin kertaa peräkkäin, niin kuin teki vakuutusyhtiöni Pohjantähti. Viime viikolla huomasin yllättäen muutaman päivän päästä vahinkoilmoituksen tekemisestä tililtäni, että sinne oli putkahtanut 42 euroa enemmän rahaa kuin mitä vahinkoilmoituksessani oli esittänyt. Siis ihan oikeasti plus-rahaa siinä vaiheessa kun mielessäni arvelin, että mitenkähän siellä asiaan suhtaudutaan.

Ehkä vakuutusyhtiölle minun ajatuksissani yllättäminen on helpompaa, sillä aiemmissa vakuutusyhtiösuhteissani pienten asioiden hoitaminen on kestänyt kahdeksankin kuukautta.

Hyvällä palvelulla ei yllätetä, koska se on oletusarvo. Yllättäviä palvelukokemuksia voi saavuttaa, kun palvelutasoa ei ole standardoitu tiukkaan pilttuuseen. Myyjällä pitäisi olla pieni liikkumavara tai vaan ihan tilannetajua saada asiakas kokemaan oletusarvosta poikkeavaa. Ja se ei ole kurssilla opetettu tekohymy tai hyvää päivänjatkoa toivotus.

Miltä tuntuisi, jos myyjä sanoisi, että annankin tänään sinulle 5 euron alennuksen kun sinulla tuollainen kiva sininen takki. (tuona päivänä kaikki sinitakkiset saavat alennuksen)

Summahan ei ole välttämättä suuri, mutta varmasti leviäisi somessa siinä missä Stockmannin ilmapallo-case.

Yllättäminen on taitolaji ja vaatii nopeaa tilannetajua. Erityisen haasteelliseksi se muuttuu taas näinä aikoina, ennen joulua, kun viranpuolesta, sukulaisuussuhteen, vastavuoroisuuden tai jonkun muun takia pitää muistaa jotakin niin kuin aina ennenkin. Tällaisessa muistamisessa toteutetaan oletusarvoa, eikä se ketään oikeasti yllätä.

Pian kierrätyskeskuksissa, huutoneteissä ja kirppiksillä on taas avaamattomia paketteja, jotka eivät yllättäneet eivätkä muutenkaan osuneet eikä upottaneet.


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pohjantähti, yllätys, lahja

Pitää kehua - uskokaa tai älkää, vakuutusyhtiötä

Tiistai 23.7.2013 klo 22.58 - Kauko Niemi

Niinhän siinä kävi, että juhannuksena kalulla parkkeeratun autoni perään tällänneestä ei ole hajuakaan, vaikka todistettavasti aikaikkuna tapahtumalle oli 45 minuuttia.

Sen verran vauhdikas tälli kuitenkin oli, että naapuri soitti ja kysyi, että tiedänkö autoni olevan poikittain kadulla. Onkohan joku juhannusporukka nostanut sen piruuttaan siihen. Auton kantamisesta ei ollut kyse, kun peräpäätä ryhtyi tarkemmin ihmettelemään.

Ja kun tapanani on aina tehdä taskuparkki (kerta heitolla) niin auton eturenkaat ohjasivat auton kadulle.

wp_20130622_005.jpg

Omasta vakuutuksesta homma on sitten hoidettava. Muutama kuukausi sitten vaihdoin auton vakuutukset Pohjantähteen. Pitempiaikaiset kokemukset kotivakuutuksesta ovat olleet sen verran hyviä.

Vakuutusyhtiöt ovat niitä yrityksiä, joissa yksikin pienikin hymy yllättää positiivisesti. Tosin tällä kertaa kävin henkilökohtaisesti  viemässä jälkijättöisesti rikosilmoituksen paperiversion.

Tein rikosilmoituksen poliisille netissä. Poliisin nettipalvelu toimi loistavasti. Ainoa ihmettelynaihe oli, ettei kuvaliitteitä saanut kolmea enempää. Parin viikon kuluttua poliisilta palautui kirjallinen versio paperipostissa. Miksiköhän tämä ei tule sähköpostin liitteenä.

Välillä tein sähköisesti Pohjantähteen ilmoituksen tapahtuneesta ja kerroin, että toimitan poliisin paperit jahka ne poliisilta tulevat.

Ennen kuin sain toimitettua poliisin papereita Pohjantähteen, sieltä tuli sms viestinä päätös korvauksesta ja yhteystiedot sekä toimenpideohjeet pelti/muovipajalle.

Jotenkin jäi vaivattoman asioiden hoidon vaihde päähän. Ja kun tänään sitten vihdoin kiikutin poliisin paperit ihan fyysisesti Pohjantähteen, niin iloinen virkailija rekisterinumeron perusteella tarkisti tilanteen ja sanoi, että hieno homma, asia järjestyksessä, ei muuta kuin hyvää kesänjatkoa. Se oli siis vakuutusyhtiö.

Edelliset vakuutusyhtiö-caset ovat kaksi varastettua fillaria. Ensimmäinen case oli tuolloin käyttämäni vakuutusyhtiö Pohjola. Uuden pyörän ostoon pääsin kahdeksan kuukauden, monien soittojen ja usean käynnin jälkeen ilmoituksestani. Se prosessi oli minulle liikaa ja vaihdoin vakuutusyhtiötä.

Toinen varastettu fillari meni sitten Pohjantähden piikkiin. Prosessi kesti puolitoista viikkoa, kun olin valikoimassa uutta fillaria kaupasta.

Näiden kokemusten jälkeen ei voi kun kehua Pohjantähteä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pohjola, Pohjantähti