Mitä tarkoittaakaan suositteleminen

Tiistai 26.4.2016 klo 16.02 - Kauko Niemi

Onko suosittelemisella ja tyrkyttämisellä joku ero? En ainakaan käytännön tasolla osaa erottaa niitä.

Menen Tullinpuomin kassalle ostamaan autopesun. Kassaneiti alkaa tyrkyttämään/suosittelemaan minulle suklaapatukoita. Patukoilla on juuri tänään juuri sinulle erikoishinta. Aika monta prosenttia alennusta. Olenko niin suklaankipeän näköinen, vai mistä moinen? Ehdotan hänelle, että lopettakaa kokonaan noin epäterveellisten tuotteiden myynti. Hän selvästi aavisti, etten sittenkään ostaisi suklaata vaan autonpesun.

Paikoitan auton ja kesken maksamisen ilmestyy puhelimen ruudulle popup, kuinka saisin alennusta, jos suosittelisin Parkmanin palvelua ystävilleni. Koko maksuhomma keskeytyi jotenkin ja lopulta luulin maksaneeni. Takaisin tullessa lappu ikkunassa – maksusuoritus oli sittenkin jäänyt tapahtumatta siinä hässäkässä. ”Suosittelukehotus” maksoi minulle 60 euroa. Veisi ainakin viisi vuotta tienata se takaisin suosittelemalla.

Lauantaiaamuna ostan K-raudasta kuramaton. Sunnuntaiaamuna saan sähköpostia K-raudasta, jonka kyselyyn pitäisi vasta kuinka tyytyväinen olin asioidessani K-Raudassa ja suosittelisinko K-Rautaa ystävilleni. Mitä ihmettä minä muka suosittelisin. Mitä suosittelu tarkoittaa tässä tapauksessa. Jos joku kysyy, että mistä löysin 120 cm kuramaton, kun kaikki ovat joko 100 tai 150 cm. Toki vastaisin, että K-Raudasta, mutta en koe sitä suositteluksi, vaan informoimiseksi.

Helsinki-Vantaan kentällä turvatarkastuksen jälkeen pääset kansainväliselle puolelle kävelemällä hajujen läpi. Reitti ohjautuu parfymikaupan läpi. Kovasti mautonta ja öklöttävää tyrkyttämistä.

Olen myös jäsenenä TNS Gallupin vastaajaryhmissä, missä usein kysytään suosittelisitko tutkittavaa yritystä tai tuotetta. Miten sellaiseen voi vastata, kun ei edes tiedä millaisia tarpeita kavereillani on. Eniten askarruttaa, että kuinka tämä sitten näytetään ”virallisessa” tutkimustuloksessa, jota tutkimuksen tilaaja paukuttaa maailmalle virallisena totuutena.

Ajatuksissani pyörii, että suosittelijana olisin jotenkin aktiivinen, tyrkyttäisin joitakin asioita ihmisille ja toki olen niin tehnytkin ja niissä on lähes poikkeuksetta oma lehmä ojassa. Sitten on niitä ihan vilpittömiä suosituksia, joista en itse hyödy mitään, vaikkapa Henri Cartier-Bressonin valokuvanäyttely Ateneumissa.

Suosittelu on taas muka fiininpi ilmaisu tyrkyttämiselle eli myynnille. Kovasti väärin käytetty sana jälleen kerran. Myyjä ei myy, tyrkytä eikä suosittele. Hän vuorovaikutuksen mestari, kuten Hesarissa viime viikolla hyvin kuvattiin.

1 kommentti . Avainsanat: suosittelu, tyrkyttäminen, myynti