Niin pientä hanketta ei olekaan, josta voisi unohtaa viestinnän

Keskiviikko 14.11.2012 klo 12.04 - Kauko Niemi

HIFK kertoi eilen suunnittelevansa Helsingin Töölönlahdelle uuden kotiareenan rakennuttamista. Jäähallin sekä viihde- ja ostoskeskuksen yhdistelmän nimeksi olisi tulossa Helsinki Garden.

HIFK kuitenkin unohti suunnitelmistaan yhden merkittävän asian. Se ei ollut rekisteröinyt helsinkigarden.fi -verkkotunnusta itselleen ennen suunnitelmiensa julkistamista.

Taas niin tyypillinen tapaus, että viestintä unohdetaan aivan kuin joksikin omaksi erillisprojektikseen.

Rinnastaisin asian muotoiluun. Eihän tuotetta voi tai ainakaan kannata suunnitella niin, etteikö muotoilija olisi prosessissa mukana alusta alkaen. Sama se on viestinnänkin suhteen.

Luvattoman usein suunnitellaan ja suunnitellaan, tehdään ja tehdään ja kun kakku on kasassa - ups! Vasta nyt ryhdytään miettimään miten tästä kerrottaisiin ja millaisia aktiviteettejä kannattaisi keksiä.

Pääsääntöisesti tuolloin on jo menetetty uutuusarvo ja uutisellisuus. Viestinnän pitää olla se sormi liipaisimella oleva prosessi, ettei tule yllätetyksi housut nilkoissa kuten nyt HIFK.

HIFK:n hanke on niin iso, että tällaista ei pitäisi tapahtua, jos mukana olisi ollut viestinnän ammattilainen tekemässä ja suunnittelemassa asioita omasta näkökulmastaan.

Niin pientä projektia ei ole olemassakaan, etteikö viestintää pidä ajatella osana alusta asti. Paitsi jos teet asian vain itsellesi ja haluat pitää sen kaikilta muilta salassa. Jos taas käytät vaikka yhtä apuria, on projektisi jo julkinen ja se vaatii viestinnän suunnittelun.

Se on jo taktiikan valintaa riittävätkö omat taitosi vai pitääkö oikein palkata tai ostaa tietämystä ulkoa. Pääasia, että joku miettii koko ajan viestinnän näkökulmasta tapahtumien kulkua ja ennen kaikkea ennakoi.

Lähes kaikissa hallituissa projekteissa toteutusaikataulu kannattaa suunnitella  myös viestinnän ehdoilla. Ajankohtaisuus ja uutuusarvo ovat niitä pelinappuloita joita kannattaa hyödyntää.

HIFK:n tapauksessa nimen rekisteröi toinen yhtiö, jonka edustaja kertoo Ilta-Sanomille verkkotunnuksen kaappaamisessa olevan kyse eräänlaisesta "mediataiteellisesta kulmasta".

Hän halusin tuoda tietoisuuteen sen, että myös tällaisiin asioihin kannattaisi kiinnittää huomiota. Tapauksesta ei välttämättä tällä kertaa nouse suurta älämölöä, sillä varaaja ei aio rahastaa verkkotunnuksella. Hän kertoo luovuttavansa sen mielellään veloituksetta, jos niin halutaan.







Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: HIFK, viestintä