Autoteollisuudessa tuulee, saattaapi pian jopa myrskytäKeskiviikko 28.5.2025 klo 13.47
Autoteollisuus on vauhdilla kehittänyt kaiken maailman oheistekniikka, jos ei todelliseen tarpeeseen, niin ainakin imagon kasvattamiseksi. Auto on vuosikymmenet ratkaissut perustarpeet siirtyä sujuvasti paikasta A paikaan B ja kuljettaa tarvittavat tavarat mukana ilman ”tekoälyäkin.” Elon Musk keksi kuinka hänestä tulee hetkessä maailman rikkain mies Teslan, sähköauton näennäisten ominaisuuksien varjolla. Jos Teslan ominaisuudet olisivat olleet auton peruskäytön takia aivan pakollisia, niin Muskin osaamattomuus politiikassa ei olisi Teslan myyntiä romahduttanut. Teslan myynti on laskenut tänä vuonna 46 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Viestipalvelu X:llä on ongelmia ja avaruuden valloitus koki toissapäivänä katastrofin kolmannen kerran peräkkäin. Pelkät puheet eivät siis riitä. Ja nyt rakoilee Trumpin suhdekin. Kiinalaiset sähköautot ovat puolestaan Kiinan tie vahvistaa maan dominanssia maailman kaupassa. Vahvat epäilyt leijuvat ilmassa, kuinka Kiinan valtio tukee autoteollisuuttaan ja kiinalaiset sähköautot hinnoitellaan valtion rahoituksella edullisiksi, liki samaan hintaluokkaan kuin perinteiset polttomoottoriautot maailmalla. Euroopan kukoistava autoteollisuus voihkii pahasti kiinalaisten perässä. Olen tutustunut pariin kiinalaiseen malliin ja pakko on sanoa, että kiinalainen ajattelu ja logiikka ei oikein avautunut minulle, joka haluaa yksinkertaisesti ajaa paikasta A paikkaan B ilman koristeluja ja tiedon sekamelskaa sekä tietoturvallisesti. Tuli myös vuosientakainen tietoturvattomuus mieleeni. Varkaat kulkivat lentoaseman pitkäaikaisen parkkipaikan läpi. Ottivat rekisterit muistiin. Menivät tuolloin täysin avoimeen Traficomin rekisteriin ja ottivat pitkään matkoilla olevien osoitteet ja loput onkin helppo arvata. Tällä hetkellä sähköautot tulevat toki edullisemmaksi käyttää kuin besiinikäyttöinen. Ilmaston jatkuva lämpeneminen on sähköautoilulle jopa eduksi. Sähköautojen lisäominaisuudet automaattiohjaukset tms ovat enemmän huijausta ja superimagon rakentamista kuin todellisten jokapäiväisten tarpeiden tyydyttämistä. En ole toistaiseksi törmännyt kertaakaan sellaisiin uutisiin, joissa liikenneväylien ja katuyhteyksien suunnittelussa huomioitaisiin tekoälyllä varustettujen, jopa itseohjautuvien autojen tarpeet. Ei edes Helsingissä, vaikka yksityisautoilun sodankäyntiä on harjoitettu jo vuosia. Tiet ja kadut ovat tyhmiä ja autot älykkäitä. Keitä sellainen kokonaisuus palvelee. En nyt yhtään epäile, etteikö tällainen kehitys olisi tarpeen, mutta lähivuosina tarpeettomat vitkuttimet eivät ratkaise tervejärkisen autonostajan päätöksiä. Ehkä jo 50 vuoden kuluttua. Tai voihan se olla, että kuka nyt 50 vuoden kuluttua haluaa omistaa autoa, kun todella nopeita ja halpoja siirtymisiä voi joustavasti saada kaiken maailman auto-wolteilta. VTT on parhaillaan tutkimassa, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää tilannetietoisten palveluiden kehittämisessä. Esimerkiksi liikennevälineissä tekoälyn avulla voidaan mitata matkustajakokemusta, lisätä matkustusmukavuutta ja ennaltaehkäistä häiritsevää käyttäytymistä. Tulevaisuudessa tämä voi johtaa liikennejärjestelmiin, jotka parantavat julkisenliikenteen matkustuskokemusta ja lisäävät joukkoliikenteen merkitystä liikenneratkaisuna. 50 vuoden kuluttua voi olla myös tilanne, että autossa todella tarvitaankin tekoälytoimintoja. Ennusteethan arvioivat, että tuolloin noin puolet ihmisistä on lukutaidottomia. Jonkunhan täytyy ymmärtää mihin ollaan matkalla ja se on silloin tekoäly.
|
Avainsanat: Auto, autoteollisuus, Tesla, Elon Musk, Trump, Kiina, sähköauto, |