Ratikat herättävät enemmän tunteita kuin todellista hyötyäPerjantai 12.6.2026 klo 13.34 - Kauko Niemi ![]() Turku ja Vantaa taistelevat raitiotievaunujen kohtalosta. Perusteluita löytyy puolesta ja vastaan. Raitiotievaunuihin jo tutustuneet Helsingin töölöläiset nousivat tällä viikolla barrikaadeille vastustamaan Topeliuksenkadun muuttamista ja mahdollisesti ratikkalinjan rakentamista kadulle. Itäisen Helsingin Laajasalo saa totaalisesti uuden nopeamman yhteyden Helsingin keskustaan uudella sillalla aloitettavan ratikkaliikenteen ansiosta. Tässä selkeä matka-ajan voitto itä-helsinkiläisille. Helsingissä uusimmat raitiotievaunut ovat selkeästi äänekkäimpiä kuin vanhemmat mallit. Uuden mallin tunnistaa vaikkapa Töölönlahden toiselta puolelta. Ratikan meteli onkin yksi selkeimmistä inhokeista kaupunkiasukkaille. Sitähän tuo viikon takainen töölöläinen tapahtumakin toi esiin. Arkielämän kasvavaa äänimassaa ei tietenkään osata toistaiseksi arvioida Turussa ja Vantaalla. Kehäratikka Helsinki – Vantaa – Espoo on myös uusi yllättäjä liikenteessä. Se on jo ehtinyt aiheuttaa kohtuuttoman useita kolareita. Ehkä siihen vielä totutaan sopuisasti. Tai suunnitellaan turvallisuusparannuksia reitille. Itse asun Etu-Töölössä ja kiinnostunut asuntomarkkinoista. Olen seurannut alueen asuntomarkkinoita useamman vuoden hyvinkin tarkkaan. Sekä Oikotiellä että Etuovessa on Etu-Töölö-hakuvahti. Nyt vuoden sisällä Etu-Töölön myytävistä asunnoista 64-68 prosenttia sijaitsee kaduilla missä on ratikka-liikennettä. Tosin samat kadut ovat myös muutenkin vilkasliikenteisiä. Melua siis riittää. Kaupunkilainenkin hakee selvästi rauhallisuutta ja hiljaisuutta. Tämä näkyy paitsi myyntikohteiden määrässä, niin myös asuntojen neliöhinnoissa ja pidemmissä myyntiajoissa. Tottumaton ja tietämätön menee halpaan. Tämä on hyvä huomioida sekä Turussa että Vantaalla. Ratikan kanssa ei kannata rakentaa kilpaa asuntoja kiskojen viereen. Toisaalta suuresti ihmettelen, etteikö ratikoiden rautamelua pystytä mitenkään hiljentämään. Tai kuten jo aiemmin mainitsin, niin jopa uusimmat vaunut ovat meluisempia kuin vanhat.
|
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Raitiotie, Turku, Vantaa, Helsinki, Asumishäiriö, melu, kolari, |
Kontaktien joulusiivoamistaTorstai 18.12.2025 klo 15.57 - Kauko Niemi
Jos nyt et saanut tarpeeksesi joulun siivoamisesta, niin suosittelen myös keskeisten kontaktien siivoamista koneeltasi ja puhelimeltasi. Hyvä tapa tietysti on, että kaikissa laitteissa ovat samat tiedot samassa muodossa. Ainahan se ei tietenkään onnistu. Omassa kontaktikannassani oli 756 kontaktia ja nyt 724 ja toivon mukaan mahdollisimman oikeilla tiedoilla. Jos et saanut joulukorttiani sähköpostillani, niin tietosi eivät ole kannassani oikein. Ja jos se on mielestäsi ok, niin kaikki on kunnossa. Jos taas haluat minun päivittävän tietosi omaan kantaani, niin lähetä ajanmukaiset tiedot sähköpostiini kauko.niemi@outlook.com. Tämähän ei ole mikä tahansa tarkistus. En ole moneen vuoteen esimerkiksi vastannut puheluihin, joiden numeroa eivät ole osoitekirjassani. Ja nyt en ole ainakaan pariin vuoteen saanut häirikköpuheluita, enkä turhia kaupustelijoita. Vastaajani toki kertoo kuinka pitää käyttäytyä, jos on tärkeää asiaa ja hommat hoidetaan. Tämän vuoden aikana olen saanut 22 puhelua tuntemattomista numeroista, siis pari puhelua kuukaudessa, joissa ei ole myöskään jätetty mitään viestiä. Kolme puhelua viestillä, joihin olen toki vastannut. Siis kohtuullisen rauhallista, eikä yhtään huijauspuhelua ole päässyt korvaan asti. Tämän vuoden joulusiivouksessani on nyt poistunut siis 32 numeroa. Suurin syy on ikäluokka kysymys. Ystäviäni on siirtynyt eläkkeelle ja samalla on häipynyt oikeat numerot ja oikeat sähköpostiosoitteet. Näitä muuttuneita tietoja toki mielelläni päivitän, jos niin haluat ja ilmoitat muuttuneet tiedot. Hyvää alkavaa vuotta ja vilkasta, luotettavaa ja rehellistä viestintää!
|
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: puhelintiedot, huijaus, osoitekirja, |




