Sittenkin mieluummin verkkokaupasta kuin tyrkyttäjältäSunnuntai 21.7.2024 klo 14.22 - Kauko Niemi Ahkerana verkkokauppa-asikkaana koen, että yksi suurimpia jarruja kehityksessä on logistiikka. Kuinka sujuvasti ja luotettavasti tavara kulkee kauppiaalta/valmistajalta/keskusvarastosta ostajalle. Kun ihminen ostaa tuotteen, niin tietenkin hän haluaisi sen heti käyttöönsä. Tällä hetkellä toimitukset ja toimitustavat ovat niin sekavia, viipyleviä ja huonosti informoituja. Seurantasovellukset eivät anna rehellistä kuvaa todellisesta tilanteesta. Tilanteesta, josta ei oikein kukaan ole varma. Ani harvoin törmää kauppiaaseen, joka ottaa täyden vastuun myös kuljetuksesta. Homma ja vastuu siirretään kuljetusorganisaatiolle. Tilasin pari tuotetta eurooppalaisesta nettikaupasta. Seurantalinkki paljasti, että tuotteet tulevat kuinkas muuten kuin Kiinasta. Kestää ja kestää, kunnes yhtenä päivänä tuotteeni ovat Vantaalla. Matka Vantaalta kestää liki viikon Helsingin Kamppiin. Saan tekstiviestin Node ja kuusi numeroa. Kuka lähettää ja mitä tarkoittaa. Seurantalinkistä selviää, että tuote on toimitettu Lidl Kamppiin. Lidl:n tiloissa on kolmen yrityksen lokerikot. Saamani koodi ei kelvannut kenellekään. Sitten selvittelemään kenen lokerikossa tuote mahtaisikaan olla. Ei ollut Budbee, eikä ollut Postin, vaan Matkahuollon. Koodi ei kelvannut, vaan kävin selvittämässä face-to-face Matkahuollon virkailijan kanssa. Hän lähetti uuden koodin ja kas luukku aukesi ja oikea paketti löytyi. Tästä casesta puuttui lähes kaikki oleellinen ja täsmällinen tieto ja tämä puutos ei ollut ainutkertainen. Tai ilmoitetaan, että toimitus tapahtuu kotiinkuljetuksella klo 12 – 18.00. Odotat kuusi tuntia ja saat tiedon, että toimitus siirtyykin huomiselle. Esimerkkini ei juurikaan innosta helppoihin nettiostoksiin. Toki kaikki eivät ole näin takkuisia. Kuitenkin liian moni. Tuntuu kuin kunnioitettaisiin postien satavuotista historiaa ja yritetään sähköistää sitä. Sehän ei onnistu. Tilaan tiettyjä tuotteita Kuopiosta. Kun teen tilauksen vaikkapa sunnuntai-iltana myöhään, niin tuotteet ovat olleet 99 prosenttisesti tiistaina alkuiltapäivästä parin korttelin päässä lokerikossa noudettavissa ilman yllätyksiä. Kaiken kaikkiaan verkko-ostoksistani noin 90 prosenttia etenee oletusten ja lupausten mukaan. Suomalaisen verkkokaupan alakulo jatkuu edelleen. Tämä käy ilmi Vilkas Groupin ylläpitämästä verkkokauppaindeksistä. Vuoden toisella neljänneksellä suomalaisen verkkokaupan euromääräinen myynti laski 30 prosenttia vuodentakaisesta. Myös ensimmäisellä neljänneksellä laskua oli noin 30 prosenttia. Verkkokauppaindeksi seuraa muun muassa erikoistavarakauppaa, joka on välittömästi tai välillisesti sidoksissa rakennusalaan, missä alakulo jauhaa. Suomalainen verkkokauppa on tällä hetkellä vuoden 2019 tasolla. Kyllä nettikauppa on samanlainen kuin fyysinen kauppa. Kun olet kassalla maksanut, niin pitää olla selkeä varmuus, että saat tai tiedät, kuinka saat tuotteen. Tai olisiko mahdollista hoitaa maksu vasta kun olet saanut tuotteen käteesi. Siis rahat olisivat jossakin jäädytettyä kunnes olet saanut tuotteen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: nettikauppa, Matkahuolto, Posti, Budbee |