Yllätä

Sunnuntai 1.12.2013 klo 14.04 - Kauko Niemi

Jos haluat tehdä todellisen vaikutuksen, niin yllätä tavalla tai toisella niin hyvässä kuin pahassa. Varmasti sinut tai yrityksesi muistetaan tämän jälkeen.

Joskus voi yllättää kolmekin kertaa peräkkäin, niin kuin teki vakuutusyhtiöni Pohjantähti. Viime viikolla huomasin yllättäen muutaman päivän päästä vahinkoilmoituksen tekemisestä tililtäni, että sinne oli putkahtanut 42 euroa enemmän rahaa kuin mitä vahinkoilmoituksessani oli esittänyt. Siis ihan oikeasti plus-rahaa siinä vaiheessa kun mielessäni arvelin, että mitenkähän siellä asiaan suhtaudutaan.

Ehkä vakuutusyhtiölle minun ajatuksissani yllättäminen on helpompaa, sillä aiemmissa vakuutusyhtiösuhteissani pienten asioiden hoitaminen on kestänyt kahdeksankin kuukautta.

Hyvällä palvelulla ei yllätetä, koska se on oletusarvo. Yllättäviä palvelukokemuksia voi saavuttaa, kun palvelutasoa ei ole standardoitu tiukkaan pilttuuseen. Myyjällä pitäisi olla pieni liikkumavara tai vaan ihan tilannetajua saada asiakas kokemaan oletusarvosta poikkeavaa. Ja se ei ole kurssilla opetettu tekohymy tai hyvää päivänjatkoa toivotus.

Miltä tuntuisi, jos myyjä sanoisi, että annankin tänään sinulle 5 euron alennuksen kun sinulla tuollainen kiva sininen takki. (tuona päivänä kaikki sinitakkiset saavat alennuksen)

Summahan ei ole välttämättä suuri, mutta varmasti leviäisi somessa siinä missä Stockmannin ilmapallo-case.

Yllättäminen on taitolaji ja vaatii nopeaa tilannetajua. Erityisen haasteelliseksi se muuttuu taas näinä aikoina, ennen joulua, kun viranpuolesta, sukulaisuussuhteen, vastavuoroisuuden tai jonkun muun takia pitää muistaa jotakin niin kuin aina ennenkin. Tällaisessa muistamisessa toteutetaan oletusarvoa, eikä se ketään oikeasti yllätä.

Pian kierrätyskeskuksissa, huutoneteissä ja kirppiksillä on taas avaamattomia paketteja, jotka eivät yllättäneet eivätkä muutenkaan osuneet eikä upottaneet.


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pohjantähti, yllätys, lahja

Kuinkahan moni nukkuu piikkimatolla vielä ensi viikolla

Sunnuntai 27.12.2009 - Kauko Niemi

Jotenkin olen pitänyt australialaisia järkevinä ihmisinä, mutta ei, he käyttivät ei-toivottuihin joululahjoihin yli 600 miljoonaa euroa. Mikähän summa Yhdysvalloissa, jos eBay olisi tehnyt tutkimuksen siellä. Entä Suomessa?


Australialaisten antamista joululahjoista jopa 20 miljoonaa oli tänä vuonna niin huonosti valittuja, että saaja haluaisi päästä lahjasta eroon. Kuinkahan suuri käyttömäärän kasvu on huuto.netillä?

Tyytymättömimpiä lahjoihinsa olivat 18-24-vuotiaat, jotka usein joko piilottivat huonot lahjat tai heittivät ne pois.

Tämä lienee joulun pakkomielteistä pahimpia. Mulla oli nyt viides joulu kokonaan ilman lahjoja. Kieltämättä hieman vieläkin jännittää, josko jonkun kantti pettää ja ilmestyy paketin kanssa.

Joulun tunnelmaa ja sanomaa paketittomuus ei millään lailla ole haitannut. Pikemminkin päinvastoin. Tulee vain hyvä mieli, ettei ole tuhlattu turhaan krääsään. Turhaan tuhlaus on lahja sinänsä, vaikka kauppiaat ovatkin kokonaan eri mieltä. Ymmärrän kyllä heitäkin. Rauta on taottava kun se on kuuma ja joulu on erinomaista hiivaa hysterian nostattamiseen.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: joululahjat