Mikseivät koirat nouse otsikoihin muulloin kun purressaan

Keskiviikko 20.4.2011 - Kauko Niemi


Koirasesonki on taas käynnistynyt. Valtaosa koiranäyttelyistä, kilpailuista  ja muistakin aktiviteeteistä tapahtuu sulan ja lämpöisen aikaan, kun ei tarvita halleja tai muita suojaisia paikkoja.

Jokaisena kesäviikonloppuna on useita koiratapahtumia ja liki joka arki-ilta jollakin kentällä, parkkipaikalla on jokin tapahtuma ja kymmeniä, satoja koiria.

Osa tapahtumista on hyväntekeväisyyttä, osa koirajärjestöjen varainkeruuta, osa totista kilpailua paikalliselta tasolta aina MM-tasolle. Laji- tai rotukohtaisia tapahtumia ja kilpailuja riittää aivan varmasti jokaiselle päivälle useita. Silti median otsikoissa toistuu jatkuvasti kuinka koira on hyökännyt ja purrut toista koiraa, muuta eläintä tai ihmistä.

Hevoset ovat esimerkiksi päässeet urheilun eliittiin. Jokainen tietää, että ravit ja ratsastus on urheilua ja niitä voi seurata median urheilu-uutisissa. Ihmisen ulkomuoto on myös saanut kilpailustatuksen.

Kehonrakentajien saavutuksia voi myös lukea urheilusivuilta. Harvempi tietää, että agilityn harrastukseen voi käyttää liikuntaseteleitä.

Koiraharrastusten kilpailun, liikunnan, harrasteen rajat ovat epäselviä. Mikä on urheilua ja mikä koiramussutusta ja mikä jotain siltä väliltä. Statukset ovat aika hämärät.

Se ettei koiratapahtumat ja kilpailut näy mediassa ja luo positiivista kuvaa koirista, jotka tekevät muutakin kuin pelottavat ja purevat, johtuu koiraväestä itsestään.

Tietoa ei yksinkertaisesti ole saatavissa oikealla ajoituksella. Seuraavalla viikolla julkaistavat tulokset ovat enää sisäpiiritietoa kenen koira oli parempi kuin omani. Ja harvoin edes helposti tiedossa kellä tietoa olisi.

Tällä hetkellä koiraurheilu ei kiinnosta niin paljon, että media lähettäisi toimittajaa paikalle seuraamaan ja raportoimaan kilpailua. Ja paikalla olevalle tietoa pitäisi olla tarjolla online.

Tähän mennessä itse olen ollut yhdessä tapahtumassa, missä tieto ja järjestelyt ovat sujuneet mallikkaasti. Suomessa järjestetyt agilityn MM- kisat. Siellä oli helppo työskennellä oikean ja relevantin tiedon kanssa tässä ja nyt. Sekä paikan päällä että netissä. Ja ei ollut ihme, että tapahtumasta oli niinkin paljon uutisia.

Koiranäyttelyiden kohdalla on kyse myös maksavasta yleisöstä. Etukäteistiedolla ja uutisoinnilla pystytään vaikuttamaan yleisömääriin, mutta ani harvoin tätä ennakkotietoa on tarjolla. Voittaja-näyttelyt Helsingissä hoitaa tätä ennakkotiedottamista ja maakunnista ainoastaan Kuopion Sawo Show hoitaa tätä tonttia.

Oikea ajoitus julkisuudelle on se, että media voi kirjoittaa muodossa – tänään.

 

Avainsanat: koira, tiedottaminen, media


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini