Video on seuraava kasvutrendi

Perjantai 30.3.2012 - Kauko Niemi


Ei tarvitse olla suurikaan ennustaja, kun voi sanoa, että videon asema viestintä-mixissä on nopeimmin kasvava alue. Suomalaisista 67 prosenttia pitää liikkuvaa kuvaa, videota parhaana tapana välittää viestejä. Tutkimuksessa näytettiin sama viesti kolmella eri tavalla. Kuvan ja äänen yhdistelmään uskoi 21 prosenttia vastaajista ja pelkän kuvan voimaan neljä prosenttia.

Luvun ilmenevät tällä viikolla julkaistusta TNS Gallupin tekemästä tutkimuksesta, johon vastasi 1085 suomalaista ikäryhmässä 16 – 64 vuotta. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin tämän vuoden alussa.

Aiemmista tutkimuksista on jo tiedossa, että ihminen muistaa kuulemastaan noin 10 prosenttia, näkemästään 35 prosenttia ja näiden yhdistelmästä 65 prosenttia.

Tällä hetkellä näyttää voimakkaasti siltä, että vastaanottajat ovat niin henkisesti kuin teknisesti valmiita vastaanottamaan informaatiota videomuodossa. Tietoliikenneyhteydet ovat jo pääsääntöisesti riittävän nopeat videon vastaanottoon. Peräti 30 prosenttia suomalaisista käyttää jo mobiililaitteita liikkuvan kuvan hyödyntämiseen viikoittain.

Videon ensimmäinen hypehuippu on nyt näköjään ohitse. Video mielletään pitkälti viihteen välitysmuodoksi, niin kuin se tähän asti pitkälti on ollutkin. Videon piilevä voima alkaa nyt toteutua sitä myöden kun se mielletään tehokkaaksi osaksi muuta viestintää ja osataan yhdistää kokonaisuudeksi.

Tilanne on hieman sama kuin kymmenisen vuotta sitten kotisivujen kanssa. Kotisivuja tehtiin erillisinä hankkeina, eikä niitä osattu integroida esimerkiksi yrityksen muuhun toimintaan. Verkkokaupat ovat kuitenkin nyt melko yleinen osa yritysten liiketoimintaa.

Videon asema on tällä hetkellä ensimmäisen hypehuipun jälkeisessä kuopassa. Erillisistä jopa huonosti toteutetuista videopätkistä ei ole saatu toivottua hyötyä, koska ne on tehty ja jätetty toimimaan yksinään ja liian usein jopa unohdettu kokonaan.

Tuoreen tutkimuksen mukaan 71 prosenttia suomalaisista mieltää viihteen ja videon lähelle toisiaan. Toki videon yksi vaikuttava voima on viihteellisyys, mutta se ei kuitenkaan saisi toimia keskeisenä elementtinä kun tuotetaan videoita vaikkapa asiakastyytyväisyyden ylläpitoon, sisäiseen markkinointiin, tuotteiden ja palveluiden käytön ohjaamiseen.

Videon asema ja merkitys verkkoliikenteenohjaajana verkkosivuilla on erittäin merkittävä. Tämä unohdetaan valitettavan usein, kun videota käytetään vain kuvan korvikkeena jonkin artikkelin yhteydessä sivulla kymmenen.

Videon voima on niin suuri, ettei sitä pidä missään tapauksessa jättää offline-asentoon. Se on osattava myös optimoida hakukoneiden saaliiksi.

Jos tähän asti video on ollut vain kallis visuaalinen elementti, on nyt korkein hetki tehdä täyskäännös ja lähteä liikkeelle voimakkaimmin vaikuttavasta elementistä, videosta ja antaa se raivata myönteistä tietä tuotteiden myyntiin, asiakastyytyväisyyteen, tuotteiden oikeaan käyttöön.


 

Avainsanat: video


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini