Tavaratalot eksyivät matkimaan

Maanantai 23.10.2017 klo 14:27 - Kauko Niemi


Muutama harppaus ajassa taakse päin, kun Irja (sukulaiseni) palveli asiakkaita 43 vuotta Stockmannilla. Hän sai puheluita asiakkailta, esimerkiksi Kiteen apteekkarilta. Apteekkari kertoi tarvitsevansa uuden puvun sukulaisen tuleviin hääjuhliin. Irja kokosi apteekkarille kokonaisuuden, puvun, paidan, solmion ja lähetti paketin Kiteelle. Se oli sitä tavaratalon palvelua viimeisen päälle, eikä hulluja päiviä. Apteekkari poikkesi Stockmannilla Helsingin reissuillaan ja silloin tarkistettiin, että olivatko mitat entisellään vai muuttuneet.

Kun minulle nykyisin tulee housutarve, niin ostanko siis housut vai ostanko brändiä. Housut voin pukea ylleni ja se jopa kuuluu sivistykseen, etten kulje julkisilla paikoilla ilman housuja. Se sijaan ilman brändiä pärjään jokaisessa paikassa oikein hyvin. Siis haluan ostaa housut. Kauppakeskukset ja enenevässä määrin tavaratalot tarjoavat asiakkailleen ensisijaisesti vain brändiä.     

Tämä on selvästikin ollut kohtalokasta tavarataloille, kun seuraa uutisia perinteisten tavaratalojen ahdingosta. Nehän ovat lähteneet matkimaan kauppakeskuksia, joita ne eivät kuitenkaan ole, eikä pysty olemaan. Palvelua ja myyntiä tavaratalot paikkaavat tilavuokrilla.

Tavatalojen igoni Stockmann ei tiedä onko se tavaratalo vai kauppakeskus ja se näkyy myös viimeisellä rivillä. Tiloja vuokrataan brändeille ja asiakasrassukka ei tiedä asioiko hän Stockmannin kanssa vai Haltin kanssa. Asiakas ei ymmärrä asioiko hän Powerissa vai Stockmannilla. En voi maksaa tabletin suojalaukkua laukkuosastolla missä pitäisi varmistaa laukkujen yhteensopivat koot.

Helsingin keskustan Sokos-tavaratalossa en tiedä milloin olen Sokoksella ja milloin Mark & Spencerillä. Brittivuokralaista ei mainita missään vaiheessa Sokoksen verkkosivuilla. Vaikuttaa enemmän keskinäiseltä kilpailulta kuin yhteistyöltä. S-ryhmä onkin jo purkamassa joitakin Mark & Spencerin vuokrasopimuksia Helsingin ulkopuolella.

Sama sekava ilmiö hiipii jo ruokakauppoihin. Kun Kampin K-supermarketista löytyy kahvia kolmesta paikasta pitkin myymälää, niin ketä muuta se palvelee kuin kauppiaan bisness-intressejä, joka myy hyllynpäätypaikkoja lisätienestinä normaalin myynnin lisäksi.

Juu tiedän, että niitäkin on, jotka tekevät valintansa brändin perusteella joko näyttäytyäkseen tai jopa järkisyistä. Esimerkiksi itse en voi valita adidaksen lenkkareita, joiden lesti on liian kapea, joten on pakko ostaa niket.

Tavaratalokonsepti on joka tapauksessa vaikeuksissa. Uusia kauppakeskuksia syntyy vauhdilla. Pian voit metrolla siirtyä 15 minuutissa viiteen kauppakeskukseen, missä samojen brändien omat myymälät ovat melkein samassa järjestyksessä joka keskuksessa ja tavaratalot kilpailevat väärillä keinoilla niiden kanssa.

Avainsanat: kauppakeskus, tavaratalo, Stockmann, Sokos


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini