Verkkokauppa ei olekaan enää mikään pieni sivujuonne

Lauantai 9.4.2022 klo 9:34 - Kauko Niemi


 Halpa_IMG_26491.jpg

Koronan myötä suomalaisista on tullut vaativia verkkokaupan asiakkaita. Korona on mullistanut suomalaisten tavan tehdä ostoksia: verkkokauppa on juurruttanut lopullisesti paikkansa suomalaisten ostokäyttäytymisessä.

Suomalaisten huomattava enemmistö edellyttää nyt, että verkko-ostaminen sujuu helposti. Useampi kuin seitsemän kymmenestä suomalaisesta kertoo arvostavansa toimivaa verkkokauppaa enemmän kuin ennen, paljastaa tuore, valtakunnallinen teknologiayhtiö Qvikin kuluttajakysely.

Koronan rajoitukset olivat verkkokaupan kehityksen merkittävä boosteri. Jopa nekin shoppailusta niin tykänneet henkilöt joutuivat turvautumaan useissa tapauksissa nettiin puhettakaan niistä, jotka silloin tällöin tekivät ostoksia netissä pakosta tai laiskuuttaan.

Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden aikana 73 prosenttia suomalaisista on ostanut tai tilannut tuotteita verkon kautta. Kaiken kaikkiaan 80 prosenttia suomalaisista on ylipäätään joskus käyttänyt nettikauppaa.

Meistä jokainen on varmasti ärsyyntynyt joskus vaikeaselkoisesta nettikaupasta ja etenkin niistä, jotka yrittävät kalastaa useampia tuotteita ostoskoriin ja sekoittaa koko ostostapahtuman hallinnan. Todellisuudessa yksikään verkkokauppa ei voi tietää mitä asiakas on oikeasti hakemassa. Pelkkää tyrkytystä.

Varmasti yksi haasteellisimpia toimialoja on ruokaostosten verkkokauppa. Kun viimeksi kävin Kaaren Prismassa, niin hyllyjen välissä oli keskipäivällä ehkä enemmän nettitilausten kerääjiä kuin suoria asiakkaita. He kyselivät toisiltaan – mitähän tämä tarkoittaa.

Itse olen kahdesti kokeillut ruokatarvikkeiden tilausta netistä ja kumpikin kerta meni täysin pieleen. Pakettiin oli työnnetty täysin käsittämättömiä korvaavia tuotteita.  Kuten vaikkapa maksa korvattu karjalanpaistilla. Henkilökohtaisesti keräämiäni tuotteita ei ikinä joudu ostoskotiin lukematta tuoteselostetta tai tietämättä sen sisältöä.

Ruokanettikaupan uusin tulokas on norjalainen Oda. Tuntuu järkevältä, ettei tuotteita asetella hyllyyn ja sitten taas kerätään hyllystä. Tavara lähtee suoraan varastosta ilman välivaiheita. Aika näyttää onko tämä tulevaisuuden suunta.

Vaateiden nettikauppa asettaa myös haasteita ainakin minunlaiselle, muhkuraisen bodyn omaavalle henkilölle ja vaatiikin kaupalta selkeitä mittoja kamppeiden koosta.

Nyt julkistetun selvityksen mukaan verkkokaupoilta odotetaan laadukasta palvelua aina kotiovelle asti. Kuluttajien mielestä verkkokaupoissa esimerkiksi toimitusta ja noutoa koskevat vaihtoehdot ovat puutteellisia. Tämä harmitti miltei joka toista vastaajaa.

 Myös verkkotilausten seurattavuus on suomalaisille nyt tärkeää. Lähes joka viides kyselyyn vastanneesta arvostaa nyt sitä, että tilauksen etenemistä ja toimitusta voi seurata helposti.

Sehän on selvääkin selvempi, ettei kukaan järjestä omaa päivittäistä aikaansa niin, että pystyy odottamaan tilaamiaan mannaryynejä neljää tuntia. Fyysinen kuljetus onkin se yksi suurimmista nettikaupan pullonkauloista. Erityisesti luottamus niihin aikoihin, joita on luvattu. Noutolokerikot pelastavat usein tästäkin pälkähästä

Uusia tekniikoita on toki otettu käyttöön ja kopioitu woltilta. Pystytään näkemään missä kuljetus vaeltaa. Tosin nekään ei tuota täydellisesti suunniteltua mielenrauhaa. Tämä nettikaupan osa-alue on veikkaukseni mukaan edelleen se jossa tapahtuu vielä paljon.

Tuore kysely osoittaa, että verkkokauppa kiinnostaa, vaikka yhteiskunta on palaamassa vapaaseen menoon. Lähes puolet kyselyn vastaajista uskoo tekevänsä aiempaa enemmän ostoksia verkossa myös korona-ajan jälkeen. Edellisessä tutkimuksessa, kaksi vuotta sitten,  hieman yli kolmannes oli tällä kannalla. Puolet kyselyn vastaajista on tänä vuonna tehnyt enemmän ostoksia verkossa kuin aiemmin.

Itselleni tyypillinen nettiostos, jota en missään nimessä menisi kauppoihin katselemaan ja ihmettelemään, on jokin laite tai kone. Sellaisen ostaminen saattaa kestää puolikin vuotta. Kun olen päättänyt mitä ostan, niin haarukoin sille sopivan hinnan. Verkkokauppojen hinnat vaihtelevat ainakin viikoittain. Kotimaisten ja ulkomaisten nettikauppiaiden hinnoittelusta pystyy kuitenkin nopeasti haarukoimaan minulle käypähinnan.

Tuorein esimerkkini kun viime vuoden lopulla tuli selväksi, että valokuvani tarvitsevat vajaan vuoden sisällä lisää tallennustilaa, aloin seuraamaan tilannetta. Viime viikolla erään ketjun tarjous osui maaliin. Tuotteita oli nettikaupan mukaan myös muutamassa ketjun myymälässä. Menin myymälään ja hyllyssä ei kyseistä tuotetta ollut, mutta tinkaamisen jälkeen takahuoneesta löytyi ja säästin 103 euroa. Nyt lopetan seurannan – toki vieläkin edullisempia saattaisi tulla vastaan ja säästää kolme euroa lisää.

Tämä on kuultavissa ääniversiona www.finnradio.fm nettiradiossa 11.4.2022 alkaen ma ja ke 07.00 ja 14:00 Suomen aikaan

 

 

Avainsanat: Finnradio.fm, nettikauppa, Qvik, Prisma, Oda,


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini