Olen tietomontun pohjalla

Tiistai 24.9.2024 - Kauko Niemi

Halytys_pieni_KN182288.jpg

 

Nyt kun olen muutaman vuoden tietoisesti rajoittanut netin riemua ja markkinointia, on aika yrittää järkevästi miettiä mistä ja miten tulisi löysätä rajoituksiani.

Mittani täyttyi aikoinaan, kun postiini tuli noin 700 roskapostia viikossa, puhelin soitoista 99 prosenttia oli pelkkää huuhaata ja menin mihin tahansa, niin pian alkoi tulla tyrkkyjä ravintoloista ja muista palveluista. Ja enhän minä niitä koskaan yks kaks yllättäen tarvinnut.

Vaihdoin reilut parikymmentä vuotta käytössäni olleen sähköpostiosoitteeni. Se ei ollutkaan mikään yhdenyön helpponakki. Se kun oli joka paikassa kertomassa minusta, myös virallisissa palveluissa ja piti käydä muuttamassa.

Samalla piti tarkistaa puhelinnumeroni ja kieltää lupa jakaa numeroani. Onekkaimmissa tapauksissa sain puhelinnumeron poistettua kokonaan. Ja nykyään jätän aina asiat hoitamatta, jos puhelinnumero on pakollinen.

Suosittelen isoa muutosta Traficomille. Iso askel tietoturvan saralla olisi uusi sääntely, missä puhelinnumero olisi saman arvoinen tieto kuin sosialiturvatunnus ja pankkitunnus. Puhelinumeroa ei käytettäisi minkään asioinnin pakollisena tietona.

Käytän useita selaimia, jotta selainten muistissa olevia tietoja ei voida vaihdella ja kaupitella keskenään. Ja pääsääntöisesti kaikki Googlen palvelut ja haut ovat mustalla listalla.

Sovelluksilta on kielletty minun paikantaminen. Joissakin tapauksissa sallittu vain käytettäessä, jotten eksyisi metsään tai tietäisin millaisen lenkin olen tepastellut.

Kaikilla laitteillani on käytössä Adblocker-ohjelmat, jotka estävät maksetut mainokset sekä vpn-ohjelmat. Ne taas estävät julistamasta missä oikeasti olen.

Osa Ylen ohjelmista jää netin kautta näkemättä, kun he eivät pysty paikantamaan minun olinpaikkaani. Mainoksia pyörittävät kaupalliset kanavat valittavat mustalla pohjalla, että jotain meni pieleen. Toki ymmärrän oikein hyvin, ettei minulle näytetä ohjelmia, kun ei voi näyttää mainoksiakaan.

Nyt kun seurailen statistiikkoja, niin reilusti yli satatuhatta mainosta on minulta estetty ja seurantayrityksiä estetty samaa luokkaa , jopa enemmän näiden vuosien aikana.

Nyt on tunnustettava, että aika usein tulee vastaan uutisia tai kavereiden julkaisuja, kuinka hieno konsertti oli eilen illalla. Konsertti, josta minulla ei ollut aavistustakaan tai miten vaikuttava tapahtuma ja harvinaisia esiintyjiä oli lavalla. Juuri sellaisia, jota olisin halunnut nähdä. En ole esimerkiksi löytänyt sopivaa konserttia kuullakseni vaikkapa Musiikkitalon uusia urkuja, vaikka halu on suuri.

Olen siis syvällä tietomontun pohjalla ja nyt vaatisi varovaista harkintaa, kuinka ovea voisi hieman raottaa sopivia tietovuotoja varten. Toistaiseksi ratkaisua en ole keksinyt.

Ruokamainoksia en tarvitse enkä missään tapauksessa halua. Vaate- ja muotimainoksia en halua, enkä ole pätkääkään kiinnostunut. Tiedän tasan tarkkaan, milloin tarvitsen uudet kumisaappaat. Tiedän, milloin tarvitsen uuden kahvikoneen tai uuden auton ja nettihauilla löydän tarjonnan ja käypähinnan ympärimaailman.

 

 

Lisää aiheesta – puhelin on ylivoimaisesti heikoin lenkki tämän hetkisessä tietoturvassa

 

Ulkomailta tulee entistä enemmän huijaussoittoja

Pohjois­savolaisen paris­kunnan saamalle puhelin­soitolle tuli hintaa 40 000 euroa

Nyt huijaussoitot tulevat täältä

Pankit voimattomia ”muuli­tilien” kanssa

Nyt huijarit tyhjentävät pankki­tilisi tällä tavalla

 

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: vpn, adblocker, tietoturva, Yle, Mtv3.