Ota tai jätä

Perjantai 5.7.2024 klo 17.07 - Kauko Niemi

Windows.JPG

 

Meta on käytännössä opettanut tehokkaasti ja maailmanlaajuisesti yrityksiä muuttamaan toimintatapojaan välittämättä asiakkaan tarpeista, tottumuksista tai mielihaluista pätkääkään. Kaikki temput tähtäävät vain omaan taskuun.

Ota tai jätä – me teemme vain omasta näkökulmastamme kannattavaa bisnestä – seuraa meitä sinäkin boomeri, jos haluat selvitä hengissä. Meta ei ole pätkääkään välittänyt mitä ja koska sinulle tarjotaan – juuri tänään tyrkytettiin hyvän juhannuksen toivotusta.

Nyt olen käyttänyt Microsoftin Windows käyttöjärjestelmiä 32 vuotta joka ikinen päivä sekä työntekoon että harrastuksiin. Nykyisin hoitelen hommiani kolmella laitteella. Pääkoneeni Windows 10, tabletti Windows 11 ja puhelin iPhone.

Olen jo pidemmän ajan tiennyt Microsoftin uhitteluista lopettaa windows 10 ja sitä vanhempien käyttöjärjestelmien tuki. Muutaman kerran viikossa saan huomautuksen, ettei kymppikonettani pystytä päivittämään uuteen windows 11 käyttöjärjestelmään.

Nyt sitten lävähti näytön täydeltä, että tämän koneen tuki loppuu syksyllä 2025. Tämä ilmoitus oli niin totaalinen, eikä tyhmälle käyttäjälle annettu vaihtoehtoja skipata sitä. Oikeassa yläkulmassa ei ollut sulkuruksia ikkunan sulkemiseksi ja kaikki muut toiminnot olivat häivytetty. Lue tai muistuta uudestaan olivat ainoat vaihtoehdot. Jopa kuvakaappaus estettiin. Siis olen varmasti saanut ilmoituksen.

Kokemukseni windows 11 eivät windows-kiimaani kasvata. Minulta on viety pois monia oikoteitä ja käyttöä helpottavia esiasetuksia tai ainakin niin tehokkaasti piilotettu, etten niitä ole löytänyt. Johtunee lähtökohtaisesti, etten aktiivisesti käytä kaikissa mahdollisissa tilanteissa Microsoftin pilvipalvelua enkä Edge-selainta, enkä Bing hakukonetta.

Oma päätökseni tulevasta koneistuksestani, jolla ei nyt ole kovinkaan kiire, noudattanee yleistä linjaa. Uhkailuista huolimatta Statcounter kertoo Windows 11 -käyttöjärjestelmän markkinaosuuden laskeneen huomattavasti. Korkeimmillaan Windows 11:n suosio oli helmikuussa 2024 28,16 prosentin osuudella. Nyt markkinaosuus tipahti 25,65 prosenttiin. Windows 10 on ylivoimainen reilun 70 prosentin osuudella. Microsoft joutunee vielä muutamaan kertaan miettimään ottaako vai jättääkö.

Vuonna 1992 siirryin Applesta Windowsiin, sillä suurin osa käsiteltävästä materiaalista ei ollut yhteensopivaa näiden kahden maailman välillä. Nyt taitaa olla tilanne toisin päin, kun suurin osa käsiteltävästä materiaalistani on kuvia ja puhelimellakin kuvaan vain raw- versioita, jotka vaativat aina käsittelyä ennen julkaisua. Ja yhteensopivuus windows 11 kanssa ei päätä huimaa.

Tosin kameroitteni ja Windowsin välissä on toinen Microsoftin kanssa Metalta mallia ottava yritys Adobe. Maailman laajuisesti kuvankäsittelyn kärkiyritys tekee parhaillaan omapäisiä ratkaisuja ja synnyttää maailmanlaajuista vihaa. Verkosta löytyy huikeita kommentteja, jotka eivät näytä Adobea paljoakaan häiritsevän.

Itsellänikin windows 10 maailmassa jokainen Adoben päivitys ilmoittaa, että päivitys epäonnistui. Paitsi kun teen sen tietyssä järjestyksessä, niin onnistuu.

Microsoftilta ja Adobelta on nöyryys kadonnut ja asiakkailta viedään vaihtoehdot. Toki taustalla on varmasti ongelmia kääntää vanhaa, olemassa olevaa tekniikkaa tekoälymaailmaan. Silti uskoisin asiakastyytyväisyyden painavan vaakakupissa melkoisen paljon viimeistään siinä vaiheessa, kun tekoälystä on laajaa ja todellista hyötyä päivittäisissä työprosesseissa.

 

 

Lisää aiheesta:

 

Microsoft ilmoittaa häpeilemättä voittavansa

Käyttäjän näkemys Adoben toiminnasta ja yli 3000 kommenttia

Taloudellinen vahvuus ei tarvitse aiakkaiden nöyristelyä

Metaa varoitettiin käyttäjän valinnanvapauden rajoittamisesta

 

 

 

 

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Microsoft, Adobe, windows 10, Windows 11, iPhone, Meta,

Apple onnistui jälleen iänikuisessa tempussa

Maanantai 11.9.2017 klo 14.22 - Kauko Niemi

Huomenna julkaistaan Applen uudet puhelinmallit. Juhlamalli sen kunniaksi, että yritys on ollut 10-vuotta puhelinmarkkinoilla ja ehkä senkin kunniaksi, että oli osaltaan kyykyttämässä markkinajohtaja Nokiaa.

Muistan aikoinaan keskusteluni Nokian johdon kanssa – mitä jos Apple todella tulee matkapuhelinmarkkinoille?  Varma kommentti oli hyvin pettävän insinöörimäinen.

Matkapuhelin teknologia on niin monimutkaista ja Nokia on parisenkymmentä vuotta edellä tämän tekniikan kehityksessä. Apple ei koskaan tule saamaan kiinni tätä teknologista etumatkaa. Nyt tiedämme, kuinka tässä kävi.

Mutta mitä tiedämme huomisesta julkistuksesta. Emme tiedän mitään varmaa, saati Applen vahvistamaa tietoa uusien puhelinten ominaisuuksista tai laitteiden tekniikasta.

Vanha kunnon markkinointitemppu puree edelleen. Pieniä juoruja, vahingossa vuotavia kuva-aihioita, pieniä hallittuja vuotoja teknisistä ominaisuuksista. Näin Apple on jälleen kerran pitänyt pinnalla uusien mallien tuloa kuukausitolkulla. Joka päivä on voinut lukea uususeita arvioita, tuoreimpia huhuja.

Todellisuudessa huomenna ei varmaan tule juurikaan mitään merkittävää julki, josta ei oltaisi jo huhuja luettu. Kiima on vain kasvatettu huippuunsa ja innokkaimmat ovat nyt valmiina vaikka suomalaisten jälleenmyyjien julkistusvalvojaisiin.

Ehkä se suurin uutinen on huomenna uusien mallien tarkat hinnat. Siis selvästi kalliimmat kuin iPone7, eikä hinnan laskua ole odotettavissa muutaman kuukauden kuluttua niin kuin yleensä on tapana.

Hallittujen juorujen kukoistus oli huipussaan 1980 luvulla. Some aikana tällainen on melkoinen riski, sillä uuden puhelimen suunnittelussa, tekemisessä on niin suuri määrä ihmisiä, että jotkakin saattaisi lipsahtaa jokin faktakin someen.

 

1 kommentti . Avainsanat: iPhone, Apple, älypuhelin, markkinointi, viestintä