Ota tai jätäPerjantai 5.7.2024 klo 17.07 - Kauko Niemi
Meta on käytännössä opettanut tehokkaasti ja maailmanlaajuisesti yrityksiä muuttamaan toimintatapojaan välittämättä asiakkaan tarpeista, tottumuksista tai mielihaluista pätkääkään. Kaikki temput tähtäävät vain omaan taskuun. Ota tai jätä – me teemme vain omasta näkökulmastamme kannattavaa bisnestä – seuraa meitä sinäkin boomeri, jos haluat selvitä hengissä. Meta ei ole pätkääkään välittänyt mitä ja koska sinulle tarjotaan – juuri tänään tyrkytettiin hyvän juhannuksen toivotusta. Nyt olen käyttänyt Microsoftin Windows käyttöjärjestelmiä 32 vuotta joka ikinen päivä sekä työntekoon että harrastuksiin. Nykyisin hoitelen hommiani kolmella laitteella. Pääkoneeni Windows 10, tabletti Windows 11 ja puhelin iPhone. Olen jo pidemmän ajan tiennyt Microsoftin uhitteluista lopettaa windows 10 ja sitä vanhempien käyttöjärjestelmien tuki. Muutaman kerran viikossa saan huomautuksen, ettei kymppikonettani pystytä päivittämään uuteen windows 11 käyttöjärjestelmään. Nyt sitten lävähti näytön täydeltä, että tämän koneen tuki loppuu syksyllä 2025. Tämä ilmoitus oli niin totaalinen, eikä tyhmälle käyttäjälle annettu vaihtoehtoja skipata sitä. Oikeassa yläkulmassa ei ollut sulkuruksia ikkunan sulkemiseksi ja kaikki muut toiminnot olivat häivytetty. Lue tai muistuta uudestaan olivat ainoat vaihtoehdot. Jopa kuvakaappaus estettiin. Siis olen varmasti saanut ilmoituksen. Kokemukseni windows 11 eivät windows-kiimaani kasvata. Minulta on viety pois monia oikoteitä ja käyttöä helpottavia esiasetuksia tai ainakin niin tehokkaasti piilotettu, etten niitä ole löytänyt. Johtunee lähtökohtaisesti, etten aktiivisesti käytä kaikissa mahdollisissa tilanteissa Microsoftin pilvipalvelua enkä Edge-selainta, enkä Bing hakukonetta. Oma päätökseni tulevasta koneistuksestani, jolla ei nyt ole kovinkaan kiire, noudattanee yleistä linjaa. Uhkailuista huolimatta Statcounter kertoo Windows 11 -käyttöjärjestelmän markkinaosuuden laskeneen huomattavasti. Korkeimmillaan Windows 11:n suosio oli helmikuussa 2024 28,16 prosentin osuudella. Nyt markkinaosuus tipahti 25,65 prosenttiin. Windows 10 on ylivoimainen reilun 70 prosentin osuudella. Microsoft joutunee vielä muutamaan kertaan miettimään ottaako vai jättääkö. Vuonna 1992 siirryin Applesta Windowsiin, sillä suurin osa käsiteltävästä materiaalista ei ollut yhteensopivaa näiden kahden maailman välillä. Nyt taitaa olla tilanne toisin päin, kun suurin osa käsiteltävästä materiaalistani on kuvia ja puhelimellakin kuvaan vain raw- versioita, jotka vaativat aina käsittelyä ennen julkaisua. Ja yhteensopivuus windows 11 kanssa ei päätä huimaa. Tosin kameroitteni ja Windowsin välissä on toinen Microsoftin kanssa Metalta mallia ottava yritys Adobe. Maailman laajuisesti kuvankäsittelyn kärkiyritys tekee parhaillaan omapäisiä ratkaisuja ja synnyttää maailmanlaajuista vihaa. Verkosta löytyy huikeita kommentteja, jotka eivät näytä Adobea paljoakaan häiritsevän. Itsellänikin windows 10 maailmassa jokainen Adoben päivitys ilmoittaa, että päivitys epäonnistui. Paitsi kun teen sen tietyssä järjestyksessä, niin onnistuu. Microsoftilta ja Adobelta on nöyryys kadonnut ja asiakkailta viedään vaihtoehdot. Toki taustalla on varmasti ongelmia kääntää vanhaa, olemassa olevaa tekniikkaa tekoälymaailmaan. Silti uskoisin asiakastyytyväisyyden painavan vaakakupissa melkoisen paljon viimeistään siinä vaiheessa, kun tekoälystä on laajaa ja todellista hyötyä päivittäisissä työprosesseissa.
Lisää aiheesta:
Microsoft ilmoittaa häpeilemättä voittavansa Käyttäjän näkemys Adoben toiminnasta ja yli 3000 kommenttia Taloudellinen vahvuus ei tarvitse aiakkaiden nöyristelyä Metaa varoitettiin käyttäjän valinnanvapauden rajoittamisesta
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Microsoft, Adobe, windows 10, Windows 11, iPhone, Meta, |
Voiko älyä ihan oikeasti tehdäPerjantai 19.4.2024 klo 11.51 - Kauko Niemi
Tekoälyn kehitystä seurataan jo ehkä enemmän kuin Ukrainan sotaa. Ainakin kun selaa päivittäistä uutistarjontaa. Selkeää kantaa ei tietenkään pystytä muodostamaan ja liikutaan arvailujen kentillä. Kahden päivän aikana suomalaisessa mediassa on julkaistu ainakin 506 tekoälyä käsittelevää artikkelia. Tilanne vähän samanlainen kuin 90-luvun alussa, kun internet alkoi mullistaa tiedonkulkua ja tarjoilla uusia mahdollisuuksia matti meikäläisille sitä mukaa kun kukin asiasta innostui. Kuka nyt vaikkapa uskaltaisi hoitaa pankkiasioita verkossa,oli päivän epäily. Kuinkas kävi? Itselläni tuli pari kuukautta sitten todiste, kuinka on käynyt. Tilanne, jossa minun piti hoitaa pankkiasiaa fyysisessä pankissa. Asian hoitaminen kesti useita tunteja kolmen päivän aikana. Karu totuus. Halusitpa tai et, niin tämän vuoden loppuun mennessä olet käyttänyt tekoälyä, sillä tekoälypiirteitä ja ominaisuuksia tulee jokaiseen pieneenkin laitteeseen, nettiselaimiin, puhelimiin, lähes kaikkiin sovelluksiin. Itse olen Adoben maksava asiakas. Minulle tyrkytetään jatkuvasti Photoshopin tekoälymahdollisuuksia. Se vaan on äärettömän helppoa ottaa kaunis maisemakuva ja käskeä tekoälyä sijoittamaan kuvaan kaunis punainen mökki. Kuvan totuuden kannalta sillä ei ole mitään roolia. Saatan toki käyttääkin, sitten kun jonkun kuvan pohjalta teen abstraktin taideteoksen. Selkeä tulema tekoälyn kanssa on ainakin sama kuin internetissä aikoinaan. Mahdollisuuksia käytetään ja luodaan sekä hyvässä että pahassa. Tekoälyn kohdalla on jo nähty useita tapauksia, missä huijareiden tekosia on vain melko vaikea erottaa totuudesta. Aleksander Stubb sekä Vladimir Putin ovat olleet feikkivideon kautta julkisuudessa. Iranin kansalle näytetään valheellisia videoita, kuinka hyvin pärjäämme Israelia vastaan. Tietoturvayhtiö WithSecuren tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen on Ilta-Sanomien artikkelin mukaan kertonut, millaisia uhkia tekoälyn nopea yleistyminen tuo tullessaan. Englantilaisessa University College London -yliopistossa luennoidessaan Hyppönen pohti käsillä olevaan tekniikkaan liittyviä vaaroja. Hyppönen mainitsi suurimmiksi tekoälyn aiheuttamiksi tietoturvauhiksi deepfaket eli syväväärennökset, sarjahuijaukset eli deepscamit, itse itseään kehittävät haittaohjelmat sekä tietoturva-aukkoja etsivän tekoälyn. Hyppönen kansantajuisti aluksi tekoälyn hyvin kouriintuntuvalla tavalla: kyse on tekniikasta, joka ”tietää” asioita siten, että se osaa laittaa sanoja peräkkäin perustuen siihen, miten ne yleensä kielessä asettuvat. Tekoäly on väsymätön ja sitä on hyödynnetty jo erilaisissa viestintätilanteissa. Tekoälyn voi laittaa keskustelemaan muiden kanssa ja näin teki Aleksandr Zhadan. Hän hyödynsi tekoälyä keskustellakseen yli 5000 naisen kanssa, joista hän toivoi löytävänsä itselleen naisen. Näin lopulta kävi ja hän tapasi näiden keskustelujen avulla tyttöystävän. Eräässä tapauksessa kiihkeä, jatkuva rakkaudellinen keskustelu johti iäkkään suomalaisnaisen tilin tyhjentämiseen. Tekoäly tuottaa toki paljon hyvää ja avaa uusia mahdollisuuksia. Suomessa on jo radioasemia, joiden uutiset lukevat tekoäly. Yritysten kalliit rutiinit ja työprosessit voidaan pelastaa tekoälyllä. Varsin tervettä on se uteliaisuus, mitä ihmiset kokeilevat hyvinkin monimuotoisesti. Pyytävät kirjoittamaan omaa elämänkertaa, ottamaan nuoruuden kuvia, selvittämään hyviä hiihtopaikkoja jne jne. Tällaisten kokeilujen kautta oppii ymmärtämään tekoälyn mahdollisuuksia, kun tietää lähtökohdat ja faktat. Kunhan sitten muistaa vetää rajat totuuden ja harhautuksen välille. Facebookin avoimissa julkaisuissa tekoälyä kokeilee ilman intohimopainotuksia suuntaan tai toiseen Risto Linturi. Häntä kannattaa seurata ja tehdä jopa perässä. Sinä päivänä, kun tekoälyllä on sepitetty uusi versio sepitteellisestä raamatusta, ollaan äärimmäisen vaikeassa tilanteessa, kuka uskoo mihinkin. Maailman kaikkeuden sodista valtaosa on tulosta uskontojen välisistä tulkinnoista, jotka eivät perustu mihinkään todellisuuteen. Kuka hallitsee tuolloin tekoälyä ja sen seurauksia. Tämä on kuultavissa ääniversiona Finnradio.fm kanavalla maanantaina 22.4.2024 klo 08.00 ja 16.00 sekä 21.00
Lisää aiheesta; Tiukan monipuoliset ovat Adoben ohjeet Yhä uskottavampia verkkohuijauksia
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio.fm, tekoäly, Adobe, Aleksander Stubb, Mikko Hyppönen, Risto Linturi, sepitetty raamattu |
Nettimyynti jää liian usein keskenMaanantai 21.8.2017 klo 13.09 - Kauko Niemi Teen tilauksen netissä ja kun olen painanut viimeisen vaiheen nappia, niin mitkä ovatkaan tunteet silloin. Milloinkahan saan tuotteen vai saankohan sitä koskaan. Meniköhän se maksu turvallisesti perille. Olikohan tämä sittenkään luotettava myyjä. Epävarmuus kalvaa vielä senkin jälkeen, vaikka olen tehnyt netissä satoja ostoksia ja vain kerran tullut petetyksi. Miksi ihmeessä nettimyynti pitää niin usein jättää kesken. Todennäköisesti vain siksi, että perinteinen myyntitapahtuma on siirretty sellaisenaan nettiin. Esitellään tuote, otetaan tilaus vastaan ja rahastetaan asiakas ja annetaan tuote asiakkaan kainaloon. Nettimyynti pystyy tarjoamaan huomattavasti monipuolisemman palvelukokonaisuuden, kun henkilökohtainen myynti, kunhan hieman kehittää koko prosessia. Lauantaina hajosi tablettini, jossa takuu voimassa. Sunnuntaina tein ilmoituksen ja sain paluupostissa tapauksen tunnuksen, ohjeet ja UPS lähetysdokumentin paketin päälle liimattavaksi. Tänään maanantaina se on jo matkalla. Ja kiinnostuneena voin netissä seurata tilannetta. Toisena esimerkkinä mainitsen, vaikka Savonlinnan Oopperajuhlat. Tänä vuonna poikkeuksellisesti jouduin ostamaan lipun helmikuun loppuun mennessä ihan fyysisesti lippukauppiaalta. Tässä tapauksessa lähimmältä R-kioskilta. Yksikään lipunmyyjä, eikä R-kioskin myyjä tämän jälkeen korvaansa lotkauta. Sen sijaan Savonlinnasta tuli kesän alussa viesti, kuinka harjoitukset ja muut puuhat ovat käynnistyneet. Pari viikkoa ennen esitystä tulivat käytännön ohjeet. Kuinka turvatoimia on tiukennettu ja kuinka kassien tarkistus sujuu tänä kesänä. Mitä siellä kassissa saa olla ja mitä ei saa olla. Hyödyllistä tietoa ja välttää ylimääräiset sählingit sisään mennessä. Esitys oli tiistai-iltana ja keskiviikkona tuli kiitosviesti, jossa nimenomaan kyseisen esityksen koko esiintyjäkaarti oli lavalla pokkaamassa (Tietenkin kuva oli otettu viimeistään kenraaliharjoitusten päätteeksi). Ja toki samalla alitajuntaani merkittiin kiitosviestistä se lisätieto, että ensi kesänä Linnassa on yksi minulle vaikuttavimmista teoksista Gounodin Faust. Suurin virhe nettikaupassa on jättää tilanne avoimeksi. Tilasin tietotekniikkatarvikkeita keskiviikkona iltapäivällä ja perjantai aamupäivällä kuriiri soitti ovikelloa ja toi paketin. Tällä välin olin saanut kuusi tilanneviestiä. Samoin tilasin uuden näytön Englannista ja pystyin seuraamaan näytön matkaa muutaman tunnin tarkkuudella. Näin se pitäisi mennä, ettei asiakkaan tarvitse hermoilla. Se että tarvitsisinko todella näin tarkkaa tietoa, on kokonaan toinen asia, kuin se syntyvä luotettavuus toimittajaa kohtaan ja into luoda uusintatilausten mahdollisuus. Ilman todellista tietoa mielikuvitus ryhtyy laukkaamaan ja synnyttää täysin vääristyneitä käsityksiä kyseisestä toimittajasta. Näitähän tapauksia on some pullollaan, joita on turha ryhtyä oikomaan. Nettimyynnnissä voittaa se, joka tuntuu uskottavalta ja lunastaa luottamuksen käytännössä. |
1 kommentti . Avainsanat: nettimyynti, luottamus, Savonlinnan oopperajuhlat, Adobe, Microsoft, Amazon, UPS |
Tyylipisteitä jaossa, Adobe, Skype ja Yahoo saavat nollanMaanantai 1.6.2015 klo 12.56 - Kauko Niemi Havahduin juuri, kun yllättäen lähes kaikki numerosarjat saivat eteensä Skypen tunnuksen ja olivat sinisiä. Tämä siis Firefox-selaimella. Kyseinen muunnelma ei pystynyt erottamaan päiväyksiä, puhelinnumeroita tai muitakaan järjellisiä numerosarjoja. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Adobe, Skype, Yahoo, pakkomyynti, markkinointi, viestintä |