Selittämätön musta hetki

Tiistai 8.6.2010 - Kauko Niemi

Koirakaupoissa syntyy tunteitten palossa mustia hetkiä, mutta minulle se syntyi niinkin tunteettomassa tavarassa kuin kamerassa.

Miten ihmeessä meidän päässämme syntyy tuo selittämätön musta hetki. Teemme ratkaisuja ja päätöksiä, jotka normaalissa arkisessa ajattelussa jäävät tekemättä.

Musta hetki – ja äkkiä teemme ratkaisun, jota myöhemmin kadumme. Valitettavan usein musta hetki johtaa  verkkokaupan tilausnäppäimen painallukseen. Olemme hetken huumassa valmiit ostamaan koiran pennun ja tekemään 10-15 vuoden sitoumuksen. Se on suurin piirtein saman pituinen kuin asuntolainan takaisin maksuaika.

Viime viikolla varsinais-suomalainen pentutehtailija osasi vetää oikeaan aikaan oikeasta narusta. Pohjois-suomalaisen opiskelijan ostamista pennuista enää toinen jatkaa kamppailuaan elämästä. Ja poliisi tutkii asiaa. Onneksi tutkii. Rikosilmoituksia pitäisi tehdä hanakammin.

Mikä ihme sitten saa ihmisen ostamaan pennun, jota ei ole nähnyt, ei ole nähnyt kasvuolosuhteita. Kyse ei varmastikaan ole tiedon puutteesta. Pennun hankkijoita on varoitettu jatkuvasti, mutta pentutehtailu on kaikesta huolimatta kasvanut.

Ihminen voi miettiä kaikessa rauhassa jopa kuukausia jotakin hankintaa ja kun hän vihdoin on saanut rutistettua päätöksen itselleen, niin ostos pitäisikin saada heti seuraavana päivänä.

Korien kohdalla taas saattaa hyvinkin olla, että haluttuun rotuun syntyy seuraava pentue vasta puolen vuoden kuluttua. Koirakuumeen iskettyä puolivuotta on monelle aivan liian pitkä odotusaika ja siinä tilanteessa syntyy helposti musta hetki. Huomenna sen saan marketin parkkipaikalta.

Mustan hetken syntyy vaikuttaa varmasti myös se tunnelataus, joka on syntynyt luetuista kirjoista, artikkeleista rotuesittelyistä ja vastaan tulevista kävelevistä, ihanista karvaturrikoista.

Siinä unohtuvat sukupapereiden tutkiminen. Kellot eivät kilise, jos hinta on poikkeuksellisen alhainen tai niin kuin viime viikkoisessa pentutapauksessa - vatsatauti esti pääsyn pentujen kasvupaikkaan tutustumisen.

Kyse ei ole siitä, etteikö jollakin olisi oikeutta ostaa halvalla koiranpentu, jonka saa jo ensi viikolla hoivaansa. Kyse on eläinten hyvinvoinnista. Pentutehtaassa ei löydy inhimillisyyttä. Sinulle sen sijaan harmia ja kustannuksia sairaasta ongelmakoirasta.

Vuonna 2009 koirakaupoista tehtiin 466 valitusta kuluttajaneuvontaan. Siis noin yhdeksän mustaa hetkeä joka viikko. Ja sama tahti jatkuu näköjään alkaneenakin vuonna. Tammi, helmikuun aikana valituksia on tehty 56 kappaletta.

Jottei tämä blogi jäisi ulkopuolisen viisasteluksi, niin musta hetki koitti minulle juuri ennen joulua. Löysin netistä edullisen tarjouksen Canonin järjestelmäkamerasta. Siis juuri sellaisesta, jota olin pidempään kuolannut.

Maltoin jopa nukkua kahden yön yli, sillä epäilys kalvoi jossain sisimmässäni. Jos vähääkään epäilee, kannattaa aina jättää kauppa tekemättä, oli sitten kyse koiran pennusta tai kamerasta.

Mistään en saanut selkeää vahvistusta epäilylleni. Verkkokauppa oli kaiken taiteen sääntöjen mukainen Hollantiin rekisteröitynä,  jopa asiakkaiden arvioita myöten. Tilauksen vahvistukset ja kaikki muutkin toimivat loistavasti, kunnes verkkosivusto näytti erroria ja sähköpostit tulivat bumerangeina takaisin.

Kaikkine dokumentteineni marssin poliisilaitokselle tekemään rikosilmoitusta. Sekin sujui asiallisesti. Tuskin olin ehtinyt kotiin, kun poliisilta tuli paluupostissa ilmoitus, että tutkinta on lopetettu.

Olen elänyt verkkomaailmassa 15 vuotta. Ostanut verkkokaupoista kaiken minkä voi ostaa. Musta hetki yllätti minutkin kaikesta huolimatta. Jälkikäteen tunnustan, että tunnusmerkit olivat aivan riittävät, eikä ostosta olisi pitänyt tehdä.

Nyt kuvaan vanhalla kameralla 1270 euroa köyhempänä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: petos, musta hetki