Tabletti ja työkalulaukku kuuluvat yhteen kuin paita ja peppu

Perjantai 19.11.2021 klo 10:19 - Kauko Niemi

Rumpu_IMG_E09851.jpg

 

Parin viime viikon uutisia on hallinnut Suomen historian toiseksi suurin yrityskauppa. Woltin siirtyminen yhdysvaltalaiseen omistukseen seitsemällä miljardilla eurolla. Todellista rahaahan ei kukaan tiedä, sillä rahaa ei kaupassa siirtynyt, vaan osakkeita.

Tosin ostajan Doordashin osake ampaisi heti yli 12 prosentin nousuun, vaikka New Yorkin pörssi oli muutoin alavireinen.

Airbnb on hotelliyhtiö, jolla ei ole ensimmäistäkään hotellia. Uber on taksiyhtiö ilman takseja. Wolt toimittaa ravintolaruokaa kotiovelle, vaikka yhtiöllä ei ole ravintoloita eikä lähettejä.

Moni vanhoilla ajatuksilla varustettu kommentoija on ihmetellyt, että miten joku reppuselässä fillaroiva tyyppi voi tehdä noin arvokasta työtä. Mikä tuollaisen touhun arvoa voi oikeesti kasvattaa?

Samaa asiaa sivuten jo muutama viikko sitten kirjoitin, että erilaisia alihankintaketjuja rakennellaan ja suunnitellaan kun toimitellaan nettikauppapaketteja silloin kun ehditään. Mutta tilaisinko vaikka hiivaa nettikaupasta kesken leipomisten, kun huomaisin unohtaneeni sen edellisellä kauppareissullani ja saisin sen ehkä ylihuomenna – no en tilaisi.

Voisin tilata hiivani woltin kautta ja saada sen puolentunnin kuluttua. Veikkaukseni on, että koronan hiljennettyä sitten joskus, ravintoloden ruoka-annokset eivät ehkä olekaan kuljetuksen keskiössä. Viime viikolla Turussa K-kaupat ja Wolt aloittivat yhteistyön. Toisaalta hämeenlinnalainen ravintola irtisanoi yhteistyön, koska kokee koko ravintolan toiminnan bulkkiutuvan.

Kehityksen ytimessä onkin se informaatio ja viestintä, minkä tilaaja kokee oikeana ja täsmällisenä. Toisaalta systeemi kerää tietoja käyttäjistä ja osaa tarjota palveluaan parhaalla mahdollisella tavalla. Siis paljon muuta ja syvempää kuin millainen fillarikuski tilausta toimittaa.

Tuttavani ilmalämpöpumppu pitää naksetta ja räminää ja takuu on vielä voimassa. Erinäisten selvittelyjen jälkeen päästään sopuun, että tietyn osan vaihto auttanee asiaa. Osan vaihtopäiväksi sovitaan parin viikon päästä oleva perjantai.

Perjantai tuli ja mitään ei kuulunut. Soitto huoltomiehelle – ai sorry unohdin ilmoittaa, että tarvittava osa ei olekaan vielä tullut. Ehkä aika tyypillistä ja normaalia asiakkaan unohtamista, kun taustalla ei ole minkään valtakunnan alustajärjestelmää.

Sen sijaan oma kokemukseni parin viikon takaa, kun kuivausrumpuni jätti vaatteet kuivaamatta ja vesisäiliöön ei ilmestynyt tippaakaan vettä.

Tein perjantaina huoltotilauksen tietenkin netissä Siemensin kodinkonehuoltoon. Netissä sen takia tietysti, että siellä olivat kaikki tarpeelliset tekstikentät, mitä huollon yhteydessä tarvitaan. Ja olihan siellä toivottu huoltoajankohtakin.

Tuotapikaa tulee vahvistus tilaukselle, mutta huoltoajankohdaksi esitetään haluamani päivän seuraavaa aamua klo 07:00 – 12:00 ja luvataan täsmentää ajankohta myöhemmin. Tässä vaiheessa olisi ollut vielä mahdollisuus muuttaa ajankohtaa.

Sunnuntai-iltana tulee viesti, että tiistaiaamuinen huoltokäynti tarkentuu 07:00 – 09:00 välille. Maantantaina tulee viesti, että huoltomies Kari soittaa huomenaamulla ja tarkentaa ajan ja minun koneeni on Karin aamun ensimmäinen huoltokohde.

Puhelin soi tiistaiaamuna 07:20 ja Kari tarkentaa, että voiko pian tulla. Hän saapui 07:40 ja homma oli valmis 08:10. Lähtiessään huoltomies tarkistaa tabletistaan tiedot ja kysyy voiko laskun lähettää sähköpostilla. Karin lähettyä noin 10 minuutin kuluttua sähköpostiini kilahtaa lasku.

Kokonaan eri asia on sitten Siemensin markkinointilupaus, ettei kone tarvitse muuta putsausta kuin nukkasihtien siivoamisen.

Veikkaukseni on, että kohtuullisen pitkälle kehitetty alustajärjestelmä piti minut erittäin tietoisena ja ajantasalla tapahtumien kulusta. Toinen veikkaukseni on, ettei Kari ole Siemensin palkkalistoilla, vaan käyttää Siemensin alustajärjestelmää. Kolmas veikkaukseni on, että toivotun ajankohdan siirto takasi Karille useamman keikan Kantakaupungin alueella, eikä aikaa kuluisi turhiin ajeluihin ympäri pääkaupunkiseutua. Huom näille ajatuksilleni ei ole faktista taustatietoa.

Missä kaikessa muussa toiminnassa olisikaan syytä rakentaa vastaavaa. Huoltotoiminnan wolt pienille huoltoyhtiöille tai yksittäsille kodinkonekorjaajille tai vaikkapa sille fillarikorjaajalle, joka autosssaan päivystää Uimastadikalla ja korjaa fillarit sillä aikaa kun on uimassa. Vain kekseliäisyydestä kiinni. Maailma on täynnä asioita, joita nykyihminen ei välttämättä halua tehdä itse alusta loppuun.


 Tämä on kuultavissa ääniversiona www.finnradio.fm nettiradiossa 22.11.2021 alkaen ma ja ke 07.00 ja 14:00 Suomen aikaan

 

Lisää aiheesta:

Pienille kahviloille yhteinen alusta

Ruokalähetin toiminta ja tienestit

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio, alustatalous, Siemens, Wolt, Doordash, Uber, Airbnb,

Hitaat muutokset eivät sovi nykyajan hätäiselle ihmiselle

Lauantai 14.8.2021 klo 21:57 - Kauko Niemi

Redi-1.jpgKorona on osoittanut, ettei hätäinen ihminen sopeudu hitaisiin muutoksiin. Minulle kaikki ja heti on ensisijainen toimintamalli nykyihmiselle. Sen enempää ei sitten jaksetakaan. Hetkessä ostetaan uusi asunto, että saadaan etätyöpiste. Hetkessä ostetaan kesämökki, että päästään edes johonkin kotoa. Hetkessä ostetaan asuntoauto, että päästään matkustelemaan.

Korona aikana on pelätty enemmän karanteeniin joutumista kuin itse virusta ja sen aiheuttamia sairauksia. Rajoitukset ovat synnyttäneet mitä ihmeellisimpiä tarinoita, joita on pyöritetty totena ilman faktoja omissa kuplissaan.

Kauppakeskus Redi helmikuussa 2021

Kaikesta tästä on ollut toki se hyöty, että valveutuneimmat ihmiset ovat ryhtyneet opettelemaan valeuutisten tunnistamista ja ajan mittaan muidenkin höynäytettyjen on aika herätä todellisuuteen.

Taudit saisivat olla nykyihmiselle vain lyhyitä onnettomuuksia, jotka eivät mieluusti koske minua ja voidaan parin pillerin jälkeen nopeasti unohtaa.

Siirrytään toiseen näkökulmaan. Varsin uudessa kauppakeskus Triplassa on parhaillaan urheiluliikkeen loppuunmyynti. Kuka nyt jaksaa enää vaakuilla kauppakeskuksissa. Pitkä ja hidas muutos on sielläkin käynnissä, jota itse kauppiaat eivät oikein jaksa sulattaa. Tällä hetkellä vain ruokakaupat pystyvät pitämään päätä pinnalla ja kauppakeskusten erikoiskaupat ovat henkitoreissaan.

Vähittäiskauppakin siirtyy kaiken aikaa nettiin. Henkilökohtainen tyrkyttäminen on jo aikansa elänyttä ja kulahtanutta. Erinomainen esimerkki on Helsingin Sanomissa julkaistu juttu autokauppias Otto Nyströmistä. Renkaanpotkijat ja ajantappajat ovat kadonneet myyntilattialta. Selkeiden ja laadukkaiden kuvien merkitys on korostunut. Trendi on sama kuin asuntokaupassa, jossa kuluttajat hankkivat kaiken tiedon internetistä etukäteen ennen kuin lähtevät katsomaan myyntikohdetta paikan päälle. Otto Autokauppias uskoo netin voimaan, eikä tyrkyttämiseen ja lipeviin myyntilauseisiin. Se on muistutusmarkkinointia.

Riippuen tuotteesta myyntilattialla yhä harvemmin ja pian ei tarvitse käydä koskaan. Suurimman ongelman muodostavat logistiikka-yritykset. Jos Posti ja kumppanit eivät pysty parempaan kuin nykyinen toiminta ne katoavat kuvioista kun todelliset osaajat saavat kuljetushommat.

Facebook kaverini viestitti juuri kuinka Postilta on tullut peräkanaa tekstareita, joissa vannotetaan olemaan kotona, koska paketti toimitetaan jonakin lähiarkipäivänä kotiin klo 8-16. Eihän yksikään nykyihminen voi sietää tuollasta. Entäs kun tilaat pizzan ja Woltilta tulee peräkanaa tekstareita, joissa vannotetaan olemaan kotona, koska pizza toimitetaan jonakin lähiarkipäivänä kotiin klo 8-16. No way!

Ihmiset ovat joka tapauksessa siirtyneet nettiin. Jopa löytyy ruokakauppoja joiden myynnistä yli 30 prosenttia tapahtuu netissä. Logistiikka ei voi elää sata vuotta vanhassa moodissa sitähän hätäinen nykyihminen ei kauaa katsele saati siedä.

Kolmas ja vaikein sektori. Viimeaikojen suurin haaste nykyihmiselle on ilmastomuutos. Kuinka ihminen jaksaa miettiä samaa asiaa, saati tehdä jotain sen hyväksi seuraavat 50 vuotta. Parin vuoden korona jo puudutti suuren osan tämän luomakunnan joka kulmalla olevista diktaattoreista.

Ilmastomuutoksen suurena ongelmana onkin se, ettei ihminen oikein osaa ajatella kuin yhtä asiaa kerrallaan. Siksihän on värkätty vaikka tuo maaginen 1,5 astetta. Kukaan ei oikeasti tiedä onko Golf-virran tämänhetkinen vaimeneminen syy vai seuraus. Kukaan ei oikeasti tiedä millaisia uusia viruksia syntyy lämpimämmässä ilmanalassa. Kaikki luonnon muutokset vaikuttavat kaikkeen vuorovaikutteisesti. Sehän on tosiaan kamalaa yhteen asiaan keskittyvälle lyhyen hetken ihmiselle, vaikka itse sen aiheuttaakin.

Ilmastomuutoksessa tuskin tapahtuu mitään sen seurauksena, että juhlajargonioissa maalataan kaunista vastuullisuuskuvaa ja seuraavana päivänä osavuosikatsauksessa vannotellaan huikean kasvun jatkuvan.

Tulevat vuodet joudumme elämään suurten arvailujen varassa, eikä - minulle ja heti mentaalilla - päästä kovinkaan hyvään tulokseen.

 Tämä on kuultavissa ääniversiona www. finnradio.fm nettiradiossa 16.8.2021 alkaen ma ja ke 07.00 ja 14:00 Suomen aikaan

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio, korona, kauppakeskus, Posti, Wolt. nettikauppa, ilmastomuutos. logistiikka