Voittajatunti yllätti täysin

Sunnuntai 22.9.2019 klo 9.48 - Kauko Niemi

Johtajaguru Robin Sharma nousee aamuisin kello 4.45 ja hänen mukaansa jokaisen kannattaisi tehdä samoin. No hän on tehnyt ajatuksestaan bisneksen. Häneltä ilmestyi alku vuonna kirja, josta suomalainen versio ilmestyi elokuussa.

Varhaisen, ensimmäisen tunnin ansiosta sinusta tulee voittaja. Tosin menestyksessä ei ole tässä tapauksessa suoraan kyse vain maallisesta menestyksestä, materiasta ja vaikutusvallasta.

Sharman mukaan aivan yhtä tärkeää on sisäinen menestyminen. Se pohjaa itsensä kunnioittamiseen.

Selvä homma! Voittajatunnin tarkoitus on siis kehittää itseään sisältä päin, olipa oma työ ja elämäntilanne mikä hyvänsä. 

Minuunhan tämä kolahti heti – sisäistä menestystä, jota kaiken maailman muotigurut tai muut näyttämiseen erikoistuneet asiantuntijat eivät pystyisi nujertamaan.

Ja kun jaoin asian facebook-virtaani, niin eipä tullut ainuttakaan asian intohimoista kannattajaa, kuka olisi valmis heräämään 4:45. Saman suuntaisia torjuvia kommentteja ilmestyi sieltä sun täältä muualtakin mediassa.

Miksi minä sitten olisin kiinnostunut tuollaisesta suorittamisesta? No totuuden nimissä ehkä en henkilökohtaisesti olisikaan, mutta aamuvirkkuna voisin toteuttaa omanlaiseni voittajatunnin.

Aamuvirkkuushan minun tapauksessani merkitsee, etten ole koskaan käyttänyt herätyskelloa, paitsi varmistamiseen, kun lento lähtee 06:15 tai jotain vastaavaa. Oma heittoni onkin aina ollut, että elämäni suurin haave on nukkua rokuliin, että viiden minuutin tarkkuinen sisäinen kelloni pettäisi.

Millainen olisi minun ikioma voittajatunti. En halua todellakaan suorittaa asiaa, etenkään nyt kun olen jo vuoden verran keskittynyt parempaan uneen, eli siis unen laatuun ja saanut siinä tuloksia aikaan.

Toisaalta omatunto kolkuttaa, kun liikkumiseni on hiipunut aivan liian paljon. Vain liian usein sen takia, etten saa lähdetyksi liikkeelle kun muka ja muka ja muka.

Tästä kehkeytyi minun oma voittajatuntini. Herään kun herään. En siis edelleenkään ota käyttööni herätyskelloa. Luotan aamuvirkkuuteeni.

Herättyäni minulla ei ole sitä torkkuvaihetta niin kuin monella muulla.  Pukeutumisen ja vessakäynnin jälkeen juon ison lasillisen vettä ja olen noin 10 – 15 minuutin jälkeen baanalla voittajatunnin vietossa. Se voi olla kävelyä, potkulautailua, sauvakävelyä. Siis ilman korvanappeja luonnon ääniä kuunnellen ja raitista ilmaa hengittäen noin tunnin verran. Aamiainen ja muut aamutoimet, kuten viestien tarkistamiset sitten vasta voittajatunnin jälkeen.

Nyt kun olen toteuttanut 20 voittajatuntia, niin yllätys on melkoinen. Kuvittelin, että jokainen 5000 – 7000 askelta tuottaa minulle fyysistä hyvää ja sitä täydentää mittarien osoittamat sykkeet ja kulutetut kalorit, jotka sitten yhteenvetona jossain vaiheessa vaaka näyttää uusina lukemina.

Vaan eipäs – sehän on koettu jo vuosikymmeniä. Mitä uutta, samaa rutiinia kuin ennenkin.

Mutta tyhjällä päällä liikkeelle. Tyhjä ja vastaanottavainen mieli kuulee ja näkee kaiken. Jokaisen kaislan heilahduksen, linnun laulun, luonnon valojen ja varjojen leikit sekä muutoksen sen mukaan onko auringonvaloa paikalla vai ei.

Kaikki näyttää ja kuulostaa täysin erilaiselta, kun tuulen voimakkuus on 3 metriä sekunnissa tai yhdeksän metriä sekunnissa.

Täydellisenä uutisnarkomaanina muutos on minulle aivan hämmästyttävän suuri, kun lähtee tyhjällä päällä voittajatunnille. Siihen en ole kyennyt vuosikymmeniin, vaan ensin on skannattava uutiset, osa luettava. Ahmia kuinka maailma makaa juuri nyt.

Voittajatuntia ei kerta kaikkiaan synny, jos uutisten jälkeen pää on täynnä vitutusta Trumpin möläytyksistä tai jonkun julkkiksen mitään sanomaton tekeminen. Joukkoampumisia ja politiikkojen tahallista väärinymmärrystä sivutolkulla.

Kolmen voittajatunnin jälkeen kuvittelin tämän menevän nopeasti ohitse, niin kuin yleensä kaikki muutkin toistuvat asiat. Näin ei ole kuitenkaan käynyt pikemminkin päin vastoin. Aistit ovat todella ammoisen avoinna.

Voittajatunnin fiilistä kasvattaa merkittävästi se seura, jota tuohon aikaan on liikkeellä. Hyvinvoipia, reippaita ja terveen näköisiä intoa täynnä olevia ihmisiä juosten, fillaroiden, sauvakävellen, hanhia jututtaen.

Kerron sitten lisää, kun plakkarissa on 365 voittajatuntia. Nyt vain sisäinen tunnepuoli kolahti täysin yllättäen ja niin voimakkaana pintaan.

 

Tämä on kuultavissa ääniversiona www.finnradio.fm nettiradiossa ma 23.9.2019 alkaen ma ja ke klo 08:00 sekä to ja pe klo 14:00 (paikallista, Espanjan aikaa)

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio, voittajatunti, Robin Sharma, The 5 AM Club ? Own Your Morning, Elevate Your Life

Saanko kysyä ? kiitos ei

Sunnuntai 16.6.2019 klo 10.46

Näin alkaa liian moni myyntitapahtuma. Tämän jälkeen tulisi käsikirjoitettu ja ulkoa opeteltu myyntipuhe. Ja jos ollaan myymässä tietotekniikka tai verkkopalveluita, kohteeksi otetaan vanhempi henkilö, joka ei tunne palveluita, tuotteita, eikä tiedä loppujen lopuksi mitä ollaan myymässä. Itsekin kuulun ulkoisilta tuntomerkeiltäni tähän kohderyhmään ja kohtaan tilanteen harvase päivä.

Vielä pahempaa on puhelinmyynti. Se että myyjä hyppää eteeni ihan missä tilanteessa tahansa. Puhelinmyyntikielto, salainen numero, numero pois kaupparekisteristä, trafin tiedoista, väestörekisteristä ja mitä niitä nyt onkaan. Puhelimen osoitekirjani yleisin kontaktitieto taitaa olla Älä Vastaa.

Taivas varjele Suomeenkin jo rantautuneet robottipuhelut. Suomessa ei-toivotut robottipuhelut ovat uusi ja vielä pieni ilmiö. Käyttämällä netin kautta toimivaa tekniikkaa, huijari voi soittaa sekunneissa jopa tuhansia puheluja ympäri maailmaa.

Minun puhelimeni vastaajan viesti kertoo, etten vastaa numeroihin, jotka eivät ole tallennettu kontakteihini. Jätä viesti. Näin olen varustautunut puhelinmyyjiin. Ja nyt on onneksi jonkinmoinen roti olemassa.

Nykyisin ei oikein tahdo saada edes myynnissä olevien asuntojen pohjakuvia, jos ei ilmoittaudu jonkin moiseksi vip-asiakkaaksi ja anna yhteystietoja ja puhelinnumeroa – no way.

Miksi myynnin pitää olla agressiivistä?  Kovasti paljon ihmettelen viestinnän näkökulmasta, että sellainenhan rikkoo kaikkia sivistyneitä tuloksellisia kanssakäymisiä. Ja liki sataprosenttisen varmasti tulet petetyksi, jos päätöksenteolla on niin kiire, että sen pitäisi tapahtua tässä ja nyt. Se on hyvä pitää nyrkkisääntönä kaikessa päätöksenteossa ja erityisesti puhelimessa. Niin pientä ja mitätöntä päätöstä ei ole olemassakaan, että kannattaa lähteä mukaan heti ensi-iskulla.

Se miksi ryhdyin näitä kohtaamisia miettimään, johtuu siitä, että juuri eteen tuli pari oikein positiivista kokemusta, jotka pyörsivät ennakkoasenteitani.

Menin käymään Töölön terveysasemalla lääkärissä. Ennakko-odotukseni oli valkotakkinen arvonsa tunteva, kymmenen porrasta minun yläpuolella oleva ihminen, joka lukee koneeltaan käypähoitosuosituksia ja kirjoittaa lääkereseptin. Eikä ole pätkääkään kiinnostunut potilaasta yksilönä.

Vastassa olikin reipas, oikeasti terveen oloinen nuori mies t-paidassaan. Hän oli ilmeisesti myös noteerannut ennakkoon, että kaikki kommunikointini terveysaseman kanssa on tapahtunut netin kautta. Hän ei lainkaan tyrkyttänyt lääkkeitä, vaan pyysi varmistamaan ruokavaliotani. Löydät kyllä googlettamalla ne ruoka-aineet, joiden käyttöä kannattaa välttää. Pääsimme myös hyvään yhteisymmärrykseen jatkoista.

Edellinen lääkärin nettikokemus oli kovasti erilainen. Lääkäri kysyi tulenko hakemaan labratulokset vai lähetetäänkö postitse. Vastasin, ettei kumpaakaan. Näen ne netistä. Vanhempi lääkäri valahti täysin punaiseksi ja kysyi – mitä te sieltä netistä oikein näette?

Olin jo jonkin aikaa tutustunut tuotteeseen, joka tuntui kovasti kalliilta, kun ei ole sata varma sen tuomista hyödyistä ja käytännön tuloksista. Olin siis normaalin tapani mukaan lukenut sivutolkulla erilaisia teknisiä ominaisuuksia ja käyttäjien mielipiteitä. Käyttäjien mielipiteiden suhteen pitää tietenkin olla tarkkana, koska yritykset tehtailevat niitä itse ja toisaalta olen törmännyt niihinkin yrityksiin, jotka ovat jättäneet negatiivissävytteiset kommenttini julkaisematta.

Päätin tuossa pari viikkoa sitten käydä katsomassa, josko ko tuotetta olisi hiplattavana helsinkiläisessä Kampin kauppakeskuksessa. Nettitietojen mukaan tarjolla oli kaksi potentiaalista kauppaa.

Ensimmäisessä kodin tekstiileihin erikoistuneessa Hemtexissä tuote olikin esillä ja myyjä sanavalmiina kehumaan ja tyrkyttämään sitä 249 euron hintaan. Kerroin väyrysteleväni ainakin yhden yön. Menin toiseen kauppaan, missä en uskonut tuotetta olevan hyllyssä, sillä Lifen hyllyt ovat täynnä vitamiini- ja kauneuskosmetiikkapurkkeja.

Yllätys, yllätys Lifessa oli sama tuote 189 euron hintaan. Ryhdyin utelemaan myyjältä tuotteen ominaisuuksista kilpaileviin tuotteisiin verrattuna. Myyjä sanoi heti, että tuote on niin uusi, että hänellä ole mitään extra-tietoa tästä eikä muidenkaan valmistajien vastaavista tuotteista.

Teki suunnattoman vaikutuksen, ettei myyjä ryhtynyt vääntämään puppusanageneraattorilla korulauseita, vaan siirsi päätösvallan suoraan minulle. Lopputulemana oli tuotteen osto, vaikken kotoa lähdettyäni tiennytkään, että tänään ostan tuon kiinnostuksen kohteena olleen tuotteen.

Umpimähkäinen tuotteesta puhuminen ja tyrkyttäminen ihmiselle, jonka tarpeista ei ole mitään tietoa, ei mielestäni ole myyntiä. Myyjän ammattitaitoa on kuunteleminen ja sitä kautta ymmärtäminen mitä on hakusessa.

Hyvän myyjän merkkeihin kuuluu, että hän on sanonut rehellisesti useamman kerran työssään, ettei tämä tuote ole paras mahdollinen sinun käyttöösi. Itse olen muutaman kerran kohdannut tällaisen myyjän ja palannut luottavaisin mielin seuraavallakin kerralla samaisen myyjän pakeille.

 

Tämä on kuultavissa podcastina Finnradion netti-radiosta www.finnradio.fm Maanantaina 17.6.2019  kello 15.50 ja 20.50 Espanjan aikaan ja myöhemmin uusintoina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentti . Avainsanat: Finnradio, myynti, puhelinmyynti, robottipuhelu, terveysasema, Life,