Varattu aika 08:30

Lauantai 30.10.2021 klo 17.17 - Kauko Niemi

Nappyla_B_IMG_01471.jpg
 

Tällä kertaa kirjoitan blogini käyttäen tarinallista journalismia, joka on nykyisin niin muotia ja minusta niin sapettavan ärsyttävää. Kyllä jutun otsikon ja alun pitää rakentaa selkeä kuva mistä on kyse. Jos et jaksa niin lopeta tähän.

No joka tapauksessa minulla oli visiittiaika 8:30. Olinhan itse halunnut käydä paikassa, missä en ollut aiemmin käynyt, koska organisaatio oli sinne muuttanut reilu vuosi sitten. Sitten oli toki vähän oma lehmäkin ojassa, niin kuin politiikoillakin.

Neljän viikon ehdottelujen jälkeen sain kun sainkin ajan tiistaiselle aamulle kello 8:30. No melkoisen vitkuttelun jälkeen minun intressini olivat jo laimenneet, mutta vastapuoli senkun innostui. Se lähetti sähköisesti neljä viestiä, ohjeistusta, ettei maalaispoika vaan eksy. Kaikkien viestien sisältö oli tosin ihan sama - muista tulla ajoissa ja varaudu odottamaan.

No minulle ajoissa tuleminen on rakkain synnyinlahja, enkä voi olla mistään sen onnellisempi kuin täsmällisistä aikatauluista. Tuo odottamiseen varautuminen ei sitten oikein auennut, mutta katsotaan.

Ai niin ja sitten kaikki tuli vielä paperiversiona postissa. No sitähän kuitenkin netti pätkii niin usein ja asiakkaiden koneet tilttailevat harvase päivä. Ja voihan se olla niinkin, että ovat jostain kaivaneet minun ikäni ja epäilevät netin käyttötaitojani. Siis ihan broomer ja syvältä.

Tiistai aamu valkenee. Herätyskellokin päällä. Herätyskelloa käytän vain absoluuttisen tärkeissä tilanteissa varmistaakseni rauhallisemmat yöunet ja aina herään kuitenkin ennen kellon soittoa niin kuin nytkin. Osoite on tarkistettu ja paikka tarkoin hahmotettu netin karttapalvelusta. Tosin tuossa samaisessa osoitteessa on taloa kuin pipoa ja sisäänmenoja vieläkin enemmän.

Löydän sisäänkäynnin ja info näyttäisi olevan toisessa kerroksessa. Huomaan kuitenkin, että ekan kerroksen käytävällä istuu ikään kuin tilapäinen neuvonta ala korona. Maski naamalla lähestyn häntä ensin. Papereiden kaivelun jälkeen hän tietää kertoa, että tapaamiseni olisi huoneessa 54, tuolla kulman ja noin 20 metrin päässä.

Kello on 08:12. Olen siis ohjeen mukaan hyvissä ajoin istumassa huoneen 54 ovenpielessä. Nipistän itseäni ja varmistan, että olenhan tässä. Ihmisiä kulkee ohitse, kukaan ei huomaa minua. Ei edes se nuori nainen, jonka näen viidesti, kun hän piipahtaa huoneessa 54.

Kello on jo 08:26, kun tämä ”tilapäisinfohenkilö” tulee huutelemaan käytävälle meille kummallekin odottajalle, että onko täällä se henkilö, jonka ohjasin huoneelle 54. Hänen muistinsa ei siis riittänyt 20 minuutin taakse, jotta olisi tullut henkilökohtaisesti ilmoittamaan, että anteeksi kun ohjasin sinut väärään paikkaan.

Olen jokseenkin varma, että huoneessa 54 piipahteleva henkilö oli sittenkin huomannut minut oven pielessä ja käynyt organisaation hierarkian perusteella ilmoittamassa infohenkilölle, että olen väärässä paikassa ja hänet pitää siirtää kulman taakse oikealle tuolille.

Siirryin seuraavaan paikkaan 08:29 ja heti sen jälkeen ovi avautuu ja minut kutsutaan tapaamiseen. Ja kuinka ollakaan, virallinen sisäänkutsuja oli tasan tarkasti sama henkilö, jonka olin jo viidesti nähnyt 20 minuutin aikana.

Olin siis oman terveyskeskukseni lääkärin vastaanotolla. Olin jo viikkoja aiemmin lähetellyt useampia kuvia selässäni olevasta, 8 viikkoa märkivästä näppylästä, joka ehti hieman ennen käyntiä puhjeta ja vuotaa kuivaksi.

Ei tässä mitään ongelmaa ole. - Eikö edes punkkia löydy tai ihosyöpää? – Ei.

Poistun huoneesta ja kännykkäni kilahtaa 8:44 – tekstiviesti kertoo, että sinulla on Maisassa uusi merkintä. Käynnykkäni kilahtaa 8:46 ja sama viesti sähköpostitse. Nyt odotan, että viesti tulee vielä paperina postiluukustani.

Onko tuo tietoisesti absoluuttisen tunteetonta terveyskeskuksen toimintaa. Jos lääkäri olisi huoneen 54 edessä sanonut inhimillisesti huomenta / moi ja kertonut, että toimenpide tapahtuukin tuossa kulman takana voisitko siirtyä sinne vielä hetkeksi odottamaan.

Vai olisiko lääkäriä voitu syyttä tällaisesta tunteellisesta käyttäytymisestä lumehoitamisesta ja puoskaroinnista. Vai olisiko lääkärin arvovalta ja asiakassuhde kärsinyt arvovaltakolauksen. No ei ainakaan minun silmissäni. Nyt olin siis joku työ numero XX - vartalon ihopaise, äkämä tai ajos.

Kaikki tämä heti 9,5 viikon jälkeen ilman ainuttakaan tervehdystä

 

Tämä on kuultavissa ääniversiona www.finnradio.fm nettiradiossa 1.11.2021 alkaen ma ja ke 07.00 ja 14:00 Suomen aikaan

Lisää aiheesta:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008319119.html

 Hidas, monimutkainen, jopa vaarallinen Apotti

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008349061.html

” Hän olisi toivonut saavansa terveydenhuollon henkilöstöltä enemmän lämpöä ja empatiaa. Syövän mahdollisuus olisi hänen mielestään pitänyt ottaa heti puheeksi. Sen sijaan Nurmisto koki, että esimerkiksi terveyskeskuslääkäri vältteli aihetta käyttämällä suuren osan vastaanottoajasta keskusteluun alkoholinkäytön vaaroista.”

 

https://www.sttinfo.fi/tiedote/kielilahettilasohjelma-husille?publisherId=23980819&releaseId=69923181

Tänä vuonna Svenska veckan -viikolla lanseerataan HUSin kielilähettiläsohjelma. Viikon tavoitteena on kannustaa henkilöstöä puhumaan rohkeasti eri kieltä kuin omaa äidinkieltään.

Miten olisi jos aloitettaisiin oman äidinkielen käyttö rehellisellä ja kannustavalla viestinnällä

 

 

 

 

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio, terveysasema, ihosyöpä, äkämä, punkki,

Saanko kysyä ? kiitos ei

Sunnuntai 16.6.2019 klo 10.46

Näin alkaa liian moni myyntitapahtuma. Tämän jälkeen tulisi käsikirjoitettu ja ulkoa opeteltu myyntipuhe. Ja jos ollaan myymässä tietotekniikka tai verkkopalveluita, kohteeksi otetaan vanhempi henkilö, joka ei tunne palveluita, tuotteita, eikä tiedä loppujen lopuksi mitä ollaan myymässä. Itsekin kuulun ulkoisilta tuntomerkeiltäni tähän kohderyhmään ja kohtaan tilanteen harvase päivä.

Vielä pahempaa on puhelinmyynti. Se että myyjä hyppää eteeni ihan missä tilanteessa tahansa. Puhelinmyyntikielto, salainen numero, numero pois kaupparekisteristä, trafin tiedoista, väestörekisteristä ja mitä niitä nyt onkaan. Puhelimen osoitekirjani yleisin kontaktitieto taitaa olla Älä Vastaa.

Taivas varjele Suomeenkin jo rantautuneet robottipuhelut. Suomessa ei-toivotut robottipuhelut ovat uusi ja vielä pieni ilmiö. Käyttämällä netin kautta toimivaa tekniikkaa, huijari voi soittaa sekunneissa jopa tuhansia puheluja ympäri maailmaa.

Minun puhelimeni vastaajan viesti kertoo, etten vastaa numeroihin, jotka eivät ole tallennettu kontakteihini. Jätä viesti. Näin olen varustautunut puhelinmyyjiin. Ja nyt on onneksi jonkinmoinen roti olemassa.

Nykyisin ei oikein tahdo saada edes myynnissä olevien asuntojen pohjakuvia, jos ei ilmoittaudu jonkin moiseksi vip-asiakkaaksi ja anna yhteystietoja ja puhelinnumeroa – no way.

Miksi myynnin pitää olla agressiivistä?  Kovasti paljon ihmettelen viestinnän näkökulmasta, että sellainenhan rikkoo kaikkia sivistyneitä tuloksellisia kanssakäymisiä. Ja liki sataprosenttisen varmasti tulet petetyksi, jos päätöksenteolla on niin kiire, että sen pitäisi tapahtua tässä ja nyt. Se on hyvä pitää nyrkkisääntönä kaikessa päätöksenteossa ja erityisesti puhelimessa. Niin pientä ja mitätöntä päätöstä ei ole olemassakaan, että kannattaa lähteä mukaan heti ensi-iskulla.

Se miksi ryhdyin näitä kohtaamisia miettimään, johtuu siitä, että juuri eteen tuli pari oikein positiivista kokemusta, jotka pyörsivät ennakkoasenteitani.

Menin käymään Töölön terveysasemalla lääkärissä. Ennakko-odotukseni oli valkotakkinen arvonsa tunteva, kymmenen porrasta minun yläpuolella oleva ihminen, joka lukee koneeltaan käypähoitosuosituksia ja kirjoittaa lääkereseptin. Eikä ole pätkääkään kiinnostunut potilaasta yksilönä.

Vastassa olikin reipas, oikeasti terveen oloinen nuori mies t-paidassaan. Hän oli ilmeisesti myös noteerannut ennakkoon, että kaikki kommunikointini terveysaseman kanssa on tapahtunut netin kautta. Hän ei lainkaan tyrkyttänyt lääkkeitä, vaan pyysi varmistamaan ruokavaliotani. Löydät kyllä googlettamalla ne ruoka-aineet, joiden käyttöä kannattaa välttää. Pääsimme myös hyvään yhteisymmärrykseen jatkoista.

Edellinen lääkärin nettikokemus oli kovasti erilainen. Lääkäri kysyi tulenko hakemaan labratulokset vai lähetetäänkö postitse. Vastasin, ettei kumpaakaan. Näen ne netistä. Vanhempi lääkäri valahti täysin punaiseksi ja kysyi – mitä te sieltä netistä oikein näette?

Olin jo jonkin aikaa tutustunut tuotteeseen, joka tuntui kovasti kalliilta, kun ei ole sata varma sen tuomista hyödyistä ja käytännön tuloksista. Olin siis normaalin tapani mukaan lukenut sivutolkulla erilaisia teknisiä ominaisuuksia ja käyttäjien mielipiteitä. Käyttäjien mielipiteiden suhteen pitää tietenkin olla tarkkana, koska yritykset tehtailevat niitä itse ja toisaalta olen törmännyt niihinkin yrityksiin, jotka ovat jättäneet negatiivissävytteiset kommenttini julkaisematta.

Päätin tuossa pari viikkoa sitten käydä katsomassa, josko ko tuotetta olisi hiplattavana helsinkiläisessä Kampin kauppakeskuksessa. Nettitietojen mukaan tarjolla oli kaksi potentiaalista kauppaa.

Ensimmäisessä kodin tekstiileihin erikoistuneessa Hemtexissä tuote olikin esillä ja myyjä sanavalmiina kehumaan ja tyrkyttämään sitä 249 euron hintaan. Kerroin väyrysteleväni ainakin yhden yön. Menin toiseen kauppaan, missä en uskonut tuotetta olevan hyllyssä, sillä Lifen hyllyt ovat täynnä vitamiini- ja kauneuskosmetiikkapurkkeja.

Yllätys, yllätys Lifessa oli sama tuote 189 euron hintaan. Ryhdyin utelemaan myyjältä tuotteen ominaisuuksista kilpaileviin tuotteisiin verrattuna. Myyjä sanoi heti, että tuote on niin uusi, että hänellä ole mitään extra-tietoa tästä eikä muidenkaan valmistajien vastaavista tuotteista.

Teki suunnattoman vaikutuksen, ettei myyjä ryhtynyt vääntämään puppusanageneraattorilla korulauseita, vaan siirsi päätösvallan suoraan minulle. Lopputulemana oli tuotteen osto, vaikken kotoa lähdettyäni tiennytkään, että tänään ostan tuon kiinnostuksen kohteena olleen tuotteen.

Umpimähkäinen tuotteesta puhuminen ja tyrkyttäminen ihmiselle, jonka tarpeista ei ole mitään tietoa, ei mielestäni ole myyntiä. Myyjän ammattitaitoa on kuunteleminen ja sitä kautta ymmärtäminen mitä on hakusessa.

Hyvän myyjän merkkeihin kuuluu, että hän on sanonut rehellisesti useamman kerran työssään, ettei tämä tuote ole paras mahdollinen sinun käyttöösi. Itse olen muutaman kerran kohdannut tällaisen myyjän ja palannut luottavaisin mielin seuraavallakin kerralla samaisen myyjän pakeille.

 

Tämä on kuultavissa podcastina Finnradion netti-radiosta www.finnradio.fm Maanantaina 17.6.2019  kello 15.50 ja 20.50 Espanjan aikaan ja myöhemmin uusintoina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentti . Avainsanat: Finnradio, myynti, puhelinmyynti, robottipuhelu, terveysasema, Life,