Kannattaisiko myyjän kuitenkin olla kohteliaan rehellinen

Perjantai 22.3.2024 klo 12.38 - Kauko Niemi

piirilevy-2048x1536.jpg

Viime aikoina julkisuuteen on tullut useita asiakkaan vedätystyyppisiä tapauksia. Minun silmääni on erityisesti osunut elektroniikkaa kauppaavia yrityksiä. Toki niiden nettikaupoista olen eniten tavaraa hankkinutkin. Ruokahankinnat netin kautta lopetin ensimmäiseen tilaukseeni.

Gigantti lienee kärjessä. Sen vedätyksiä on tullut julki melko monta ja melko härskejä. Parhaillaan viranomaiset vääntävät kättä Verkkokauppa.comin kanssa 856.000 euron uhkasakon vauhdittamana siitä ollaanko säädöksiä noudatettu oikein vai omia tarkoitusperiä palvellen. Kuinka asiakastietoja on säilytetty, sekä et voi ostaa Verkkokauppa.comin netistä, jos et ole rekisteröity kanta-asiakas.

Elektroniikkakauppiaat toimivat mielenkiintoisessa maailmassa. Vain harva asiakas tuntee ja tietää riittävän tarkasti haluamiaan tuotteita, saati edes omia tarpeitaan. Vielä harvempi hahmottaa millaisia lisäpalveluita tai lisälaitteita niihin kannattaa hankkia. Ja kun asiakkaalla näyttäisi olevan boomerin verran ikää, niin tietämystä nettimaailmasta sitä vähemmän ja sellaista kannattaa lypsää kasvavien boonusten toivossa. Ikäni puolesta kuulun tähän lypsykarjasakkiin.

Itselleni tuli ”tarve” hankkia yksi 60 euron hintaluokassa oleva mokkura. Hankintatyöni alkaa tietenkin nettihauilla. Päädyin tulokseen, että Suomessa sitä löytyy Powerista. Tosin myymäläsaatavuus vain Porissa. Pitkin Eurooppaa löytyisi, mutta toimituksineen loppuhinnassa on vain muutamien eurojen heitto. Pysyn tällä kertaa Suomessa.

Kun tuotetta ei ole Powerin nettipalvelusta tilattavissa, niin sieltä löytyy kuitenkin palvelu, missä voi pyytää ilmoitusta, kun tavaraa on taas saatavana. Sellaisen viestipyynnön sitten jätinkin, koska asialla ei ollut hengen hätää.

Parin viikon päästä sainkin taas viestin, että tuotetta on saatavissa. Sähköposti, jonka luin iltapäivällä oli tullut aamulla ja kun menin nettikaupan sivuille, paljastui että tuote on tilapäisesti loppu. Powerin asiakaspalvelu ilmoitti kylmän rauhallisesti, että todennäköisesti saapuneet tuotteet ehdittiin jo myydä. Olikohan tuotetta tilattu myyntiin vain yksi kappale?

Eipä muuta kuin uusi ilmoituspyyntö vetämään. Parin viikon päästä aamulla seitsemän jälkeen huomasin, että Powerin sähköposti-ilmoitus oli tullut 03.15 yöllä. Säntäsin heti verkkokaupan sivulle ostamaan tuotteen. Kas kummaa tuote oli tilapäisesti loppu ja asiakaspalvelijan kommentti sanasta sanaa sama kuin edelliselläkin kerralla. Mitään uutta vastausta ei henkilöltä tullut, saati halua selvittää mistä on kysymys. En usko, että tämän tuotteen paras myyntiaika olisi aamuyöstä.

Pitäkää tunkkinne. Kolmatta ilmoituspyyntöä en lähettänyt. Sitten eräänä päivä huomasinkin, että nyt tuotetta olisikin muka saatavissa. Pääkaupunkiseudulla jopa kahdessa myymälässä ja nouto varauksesta jopa 30 minuutissa.

Seuraavana päivänä olin menossa Helsingistä länteen, niin en varannut vaan ostin tuotteen ja se noudon Espoon myymälästä. Tilausvahvistuksessa luvattiin vielä ilmoittaa erikseen, milloin tuote on valmis noudettavaksi.

Tekstiviesti-ilmoitus ei tullut 30 minuutin kuluttua vaan seuraavan päivänä.

Hei mahtavia uutisia. Tilauksesi on nyt noudettavissa. Tule PUHELINOSASTOLLEMME, myyjämme auttavat sinua tilauksesi kanssa. Muista henkilöllisyystodistus. Terveisin Power.

Nyt pysähdyin miettimään miksi puhelinosastolle pitäisi mennä. Tuotteella ei ollut pienintäkään tekemistä puhelinten kanssa. Normaalisti tilatut tuotteet noudetaan Kassa/noutopisteestä.

Kuuliaisena miehenä menin puhelinosastolle. Siellä alkoikin välittömästi kuulustelu kenen teleoperaattorin palveluja käytän ja millaisia tietoturvapalveluita käytän. Tässä vaiheessa melkein sydän pysähtyi, kun myyjä katsoo päätteeltään, että liittymäsi hinta on niin hyvä, etten pysty parempaan. Myyjä vaan ihmetteli ääneen, kuka tarvitsee kotonaan noin suurta nopeutta ja ohjaa minut kassalle noutamaan ostamani tuotteen. Koko homma paistoi niin läpi ainakin minulle.

Parhaillaan selvittelen, että onko tietosuoja kohdillaan, jos kuka tahansa myyntimies katselee päätteeltään minkälaisella ja hintaisella nettiliittymällä hoitelen asioitani kotona. Mitä muita tietoja kauppatavarana minusta siellä tarjoillaan? Voinko kieltää tällaisten tietojen levittämisen ja käytön? Operaattorillani DNA:lla ei ollut yksiselitteistä vastausta. Pitää kysyä Kilpailu ja kuluttajavirastosta.

Niin ja puolituntia noudon jälkeen sain Powerilta kaksi viestiä, että tilauksi on nyt noudettavissa.

 

Tämä on kuultavissa ääniversiona Finradio.fm kanavalla maanantaina 25.3.2024 klo 08.00 ja 16.00 sekä 21.00

Lisää aiheesta

Suomalaisten verkko-ostaminen kutistui

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio.fm, Power, Gagantti, Verkkokauppa.com, tietoturva, vedätys,

Asiakas on oikeassa - useimmiten

Perjantai 3.11.2023 klo 11.19 - Kauko Niemi

Gigantti_Forum_pieni_IMG_7043.jpg

 Gigantin Forumin myymälässä tehdään sekä fyysistä että henkistä remonttia

Gigantti sai viime viikolla julkista kyytiä ylimyynnistä. Toivottavasti tämä on nyt sellainen käytännön esimerkki, että jokaisen kannattaa tai pitää olla tyytymätön asiakas -  kuitenkin asiallisesti. Toivottavasti tyytymättömät, jopa petetyt, mikä tahansa kaupan asiakkaat, nostavat tämän esimerkin innoittamana asioita julkisesti esiin ja näin siivoavat tyrkytyskulttuuria.

Nyt en tarkoita alunpitäenkään rikollisessa tarkoituksissa tehtyjä tarjouksia ja huijauksia, vaan niitä tapauksia, joissa toimintaa ohjataan puhtaasti rahalla, eikä asiakkaan todelliset tarpeet ja tyytyväisyys paina toiminnassa pennin vertaa.

Gigantin asiakkaiden ja entisen myyjän väitteistä liittyen huonoon asiakaspalveluun, on noussut tarpeellinen keskustelu. Asiakkaat kertoivat, että myyjä oli ylipuhunut heidät tai heidän läheisensä ostamaan tuotteita, joita he eivät tarvinneet.

Nyt Gigantin julkinen ulostulo kertoo, että se aikoo muuttaa myymälähenkilöiden bonusjärjestelmää niin, että asiakastyytyväisyyden osuus moninkertaistuisi. Lisäksi eettisiä parannuksia luvataan myyjien perehdyttämiseen, lähijohtamiseen ja ikäihmisten asiakaskohtaamiseen. Hyvä että vikoja löytyi sentään omasta organisaatiosta.

Tietotekniikka jos mikä on helppo alue johdatella asiakas kauas todellisista tarpeista. Aiemmin automyyjät olivat ylivoimaisia tällä saralla ja heistä olikin pysyttävä kaukana kaikilla mahdollisilla keinoilla.

Minulle suhde myyjään päättyy nopeasti, kun myyjä kehuu tuotetta hengästymiseen asti, eikä ole ollut pätkääkään kiinnostunut minun tarpeistani.

Muistan eräänkin autokauppiaan, joka vetäisi konepellin ylös ja alkoi kehua uutta 16 sylinteristä moottoria. Kysyin, että mihin minä voin käyttää noita kaikkia 16 sylinteriä? Konepelti laskeutui alas eikä jatkokeskustelu oikein ottanut tuulta purjeisiin.

Eiköhän se nykypäivän supermyyjä niillä vanhoilla taidoilla ole netti. Netistä kaivetaan viimeisetkin tiedot aina hintavertailuja myöden kiinnostuksen kohteena olevasta tuotteesta tai palvelusta. Ja kysellään vielä kavereilta somessa. Mikä onkaan myyjän todellinen tehtävä ja arvo myymäläkohtaamisessa, jos nyt ylipäätään on myymälään nettimahdollisuuksien jälkeen asiaa.

Aalto yliopiston myynnin johtamisen työelämäprofessori Pekka Töytäri painottaa Iltalehdessä myyntityötä, jossa ensimmäinen tavoite on asiakkaan hyödyn toteutuminen. Periaate siis on, että asiakas kokee saavansa arvoa tekemällä myyjän ehdottaman päätöksen ja että hän maksaa myyjälle kompensaationa osan saamastaan arvosta.

Gigantin tyrimisestä ottaa kaiken irti hyvä kilpailija Verkkokauppa.com. Se kertoo hakevansa joulusesonkiin määräaikaista seniorikokemusasiantuntijaa jokaiseen myymäläänsä. Ilmoitus tuli sen jälkeen, kun Gigantti joutui kohuun ikäihmisten harhaanjohtavasta asiakaspalvelusta. Työpaikkailmoitusta on julkaistu sosiaalisessa ja perinteisessä mediassa. Myymme vain tarpeeseen, emme tuputa, työpaikkailmoituksessa sanotaan.

Minähän voisin periaatteessa hakeutua tuohon hommaan, kun olen tietotekniikan avulla selviytynyt töistäni ja vapaa-ajastani jo 42 vuotta tietotekniikan monellakin eri tasolla.

Mutta kun myyminen stressaa minua niin tolkuttoman paljon. Omien tarpeettomien tavaroiden myynti nettipalstoilla jännittää ihan sikana. Olenko antanut todellisen kuvan tuotteesta ja sen kunnosta. Jopa monta päivää myynnin jälkeen jännittää, että onkohan ostaja tyytyväinen liki loppuun käytetystä, puoli-ilmaisesta tuotteesta. En siis myyjänä ole varmistanut sopiiko tuotteeni ostajan tarpeisiin.

Toisaalta nettipalautteiden mukaan minulla on myyjänä vain yksi neutraali palaute ja kaikki muut kiitettäviä.

 

 

Tämä on kuultavissa ääniversiona Finradio.fm kanavalla maanantain 6.11.2023 klo 08.00 ja 16.00

 

Lisää aiheesta:

Viiden euron kaapeli tuli kalliiksi 

Saako minkkiturkki päällä edelleen parempaa palvelua?

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio.fm, myynti, Gigantti, Verkkokauppa.com, tyrkyttäminen, Pekka Töytäri, supermyyjä,