Tekoälyä pukkaaMaanantai 29.7.2024 klo 20.42 - Kauko Niemi Tämän aidon kuvan voi ottaa kahtena päivänä vuodessa mikäli silloin sattuisi paistamaan aurinko. Minulle ideasta kuvaamiseen kesti 2,5 vuotta, jolloin vaakasuorat varjot muodostavat marimekko kuvion Stadionin pintaan.Kuvattu 2015 Adobe, Microsoftin selain ja monet muut ohjelmistot saavat päivityksiä melkein päivittäin. Yhteinen piirre on älyn kasvattaminen sovelluksissa. Kehityssuunta, jota ei voi välttää. Päivityksen jälkeen hyppii houkutusruutuja silmille, kuinka homma hoituu nyt ja näin helposti kuvat näyttävät ihan toisenlaisilta ja kaikki eivät edes ymmärrä kuinka syväväärennettyjä ne ovatkaan. Rajansa on tietysti kaikella. Innokkaana valokuvauksen harrastajana taistelen itseni kanssa siitä, kuinka paljon kuvia on syytä muuttaa, korjailla, värittää ja antaa katsojalle edelleen vaikutelma ”dokumentin” aitoudesta. Tottakai ”dokumentin” voi muuttaa taiteeksi, mutta tehtäköön asia selvästi ymmärrettäväksi. Dokumentti voi sinällään olla taidetta, kun kuvaushetki, kuvakulma ja muut elementit ovat kohdillaan ja tekniikka oikein säädetty. Itselläni yhden kuvausidean toteuttaminen pisimmillään kesti 2,5 vuotta. Parhaillaan kerään kuvia mielenkiintoiseen sarjaan. Pääkuva puuttuu. Toki rahalla tai ympäripuhumalla voisin sen lavastaa ja ottaa vaikka ensi yönä. Odotan kuitenkin luomua. Jokainen on kokenut kuinka auringonlaskukuvat saavat enemmän peukutuksia, kun niiden värejä on reippaasti ”korostettu” ihan hyvällä omallatunnolla. Meitsiekuvat ajetaan filttereiden läpi julkisuuteen ja niin ovat vuosien vaot ja rypyt kadonneet. Kyllä – minäkin käsittelen kaikki julkaisemani kuvat. Tavoitteena on toistaa mahdollisimman luonnollinen tilanne. Saatan poistaa kuvasta sellaisia elementtejä, jotka eivät vaikuta kuvan informaatioarvoon. Sellaisia voi olla oma varjo, sähköpylväs tai muu taustalla oleva elementti, jota en riittävän älykkäänä kuvaajana tajunnut välttää kuvaushetkellä. Oma lajinsa ovat ne kameran säädöt, joka jäivät vahingossa päälle, silloin kun et kuvannut täysautomaatilla. Niitäkin toki pystyy korjaamaan ja pitääkin korjata photoshoppaamalla. Uusimassa Photoshop-päivityksessä voisin muuttaa muutamassa sekunnissa sinun vaatteittesi värit ja määrittää muutamalla kehotuksella uuden taustan – terkkuja vaan täältä Pariisista. Nyt ollaankin jo sillä alueella, missä kuvan dokumenttiarvo on menetetty. Joskushan toki sellaisiakin kuvia tarvitaan, mutta tehtäköön tavalla tai toisella selväksi mistä on kysymys. Olenko minä ottanut tuollaisen kuvan vain onko se tekoälyn vääntämä. Nyt siis alkaa sinnikäs tekoälyn opiskelu - sinullakin. Vaikket sitä koskaan käyttäisikään, niin taito on hyvä olla hyppysissä ja hyvä on ymmärtää toistenkin kuvista kuinka aitoja ne oikeasti ovat. Ovatko naapurin kuvat dokumenteja vai taidetta vai tekoälyn tuotoksia.
Lisää aiheesta: Voiko älyä ihan oikeasti tehdä
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tekoäly, valokuvaus, Adobe, Microsoft, kuvankäsittely, |
Ota tai jätäPerjantai 5.7.2024 klo 17.07 - Kauko Niemi
Meta on käytännössä opettanut tehokkaasti ja maailmanlaajuisesti yrityksiä muuttamaan toimintatapojaan välittämättä asiakkaan tarpeista, tottumuksista tai mielihaluista pätkääkään. Kaikki temput tähtäävät vain omaan taskuun. Ota tai jätä – me teemme vain omasta näkökulmastamme kannattavaa bisnestä – seuraa meitä sinäkin boomeri, jos haluat selvitä hengissä. Meta ei ole pätkääkään välittänyt mitä ja koska sinulle tarjotaan – juuri tänään tyrkytettiin hyvän juhannuksen toivotusta. Nyt olen käyttänyt Microsoftin Windows käyttöjärjestelmiä 32 vuotta joka ikinen päivä sekä työntekoon että harrastuksiin. Nykyisin hoitelen hommiani kolmella laitteella. Pääkoneeni Windows 10, tabletti Windows 11 ja puhelin iPhone. Olen jo pidemmän ajan tiennyt Microsoftin uhitteluista lopettaa windows 10 ja sitä vanhempien käyttöjärjestelmien tuki. Muutaman kerran viikossa saan huomautuksen, ettei kymppikonettani pystytä päivittämään uuteen windows 11 käyttöjärjestelmään. Nyt sitten lävähti näytön täydeltä, että tämän koneen tuki loppuu syksyllä 2025. Tämä ilmoitus oli niin totaalinen, eikä tyhmälle käyttäjälle annettu vaihtoehtoja skipata sitä. Oikeassa yläkulmassa ei ollut sulkuruksia ikkunan sulkemiseksi ja kaikki muut toiminnot olivat häivytetty. Lue tai muistuta uudestaan olivat ainoat vaihtoehdot. Jopa kuvakaappaus estettiin. Siis olen varmasti saanut ilmoituksen. Kokemukseni windows 11 eivät windows-kiimaani kasvata. Minulta on viety pois monia oikoteitä ja käyttöä helpottavia esiasetuksia tai ainakin niin tehokkaasti piilotettu, etten niitä ole löytänyt. Johtunee lähtökohtaisesti, etten aktiivisesti käytä kaikissa mahdollisissa tilanteissa Microsoftin pilvipalvelua enkä Edge-selainta, enkä Bing hakukonetta. Oma päätökseni tulevasta koneistuksestani, jolla ei nyt ole kovinkaan kiire, noudattanee yleistä linjaa. Uhkailuista huolimatta Statcounter kertoo Windows 11 -käyttöjärjestelmän markkinaosuuden laskeneen huomattavasti. Korkeimmillaan Windows 11:n suosio oli helmikuussa 2024 28,16 prosentin osuudella. Nyt markkinaosuus tipahti 25,65 prosenttiin. Windows 10 on ylivoimainen reilun 70 prosentin osuudella. Microsoft joutunee vielä muutamaan kertaan miettimään ottaako vai jättääkö. Vuonna 1992 siirryin Applesta Windowsiin, sillä suurin osa käsiteltävästä materiaalista ei ollut yhteensopivaa näiden kahden maailman välillä. Nyt taitaa olla tilanne toisin päin, kun suurin osa käsiteltävästä materiaalistani on kuvia ja puhelimellakin kuvaan vain raw- versioita, jotka vaativat aina käsittelyä ennen julkaisua. Ja yhteensopivuus windows 11 kanssa ei päätä huimaa. Tosin kameroitteni ja Windowsin välissä on toinen Microsoftin kanssa Metalta mallia ottava yritys Adobe. Maailman laajuisesti kuvankäsittelyn kärkiyritys tekee parhaillaan omapäisiä ratkaisuja ja synnyttää maailmanlaajuista vihaa. Verkosta löytyy huikeita kommentteja, jotka eivät näytä Adobea paljoakaan häiritsevän. Itsellänikin windows 10 maailmassa jokainen Adoben päivitys ilmoittaa, että päivitys epäonnistui. Paitsi kun teen sen tietyssä järjestyksessä, niin onnistuu. Microsoftilta ja Adobelta on nöyryys kadonnut ja asiakkailta viedään vaihtoehdot. Toki taustalla on varmasti ongelmia kääntää vanhaa, olemassa olevaa tekniikkaa tekoälymaailmaan. Silti uskoisin asiakastyytyväisyyden painavan vaakakupissa melkoisen paljon viimeistään siinä vaiheessa, kun tekoälystä on laajaa ja todellista hyötyä päivittäisissä työprosesseissa.
Lisää aiheesta:
Microsoft ilmoittaa häpeilemättä voittavansa Käyttäjän näkemys Adoben toiminnasta ja yli 3000 kommenttia Taloudellinen vahvuus ei tarvitse aiakkaiden nöyristelyä Metaa varoitettiin käyttäjän valinnanvapauden rajoittamisesta
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Microsoft, Adobe, windows 10, Windows 11, iPhone, Meta, |
Minulla on ingressiä ikäväLauantai 11.5.2024 klo 19.05 - Kauko Niemi
Minulla on ikävä ihan sitä oikeaa ingressiä. Siis muutaman lauseen kokonaisuus, joka paljastaa minulle reilusti ja rehellisesti onko kyseessä minua kiinnostava asia. Nyt luen artikkelin loppuun ja huomaan, että se oli julkaistu jo vuosi sitten ja saanut paljon klikkejä – eli oli ollut muka suosittu.Ingressi olisi ihan välttämätön median jutuissa. Vasta kolmas selaamani media viime keskiviikkona kertoi otsikossa, että Suomi pääsi Euroviisuissa finaaliin. Hyvä myyjäkin aloittaa kunnon ingressillä. Ja nyt olen taistellut päivätolkulla tietotekniikan kanssa, kun tyrkyttäminen ja informointi menevät täysin sekaisin. Vain kunnon kirjassa selviää vasta lopussa oliko hovimestari murhaaja. Ingressi eli johdate on tekstin, kuten esimerkiksi sanomalehtiartikkelin, alussa otsikon jälkeinen mutta varsinaista leipätekstiä edeltävä johdatteleva teksti. Ingressin tarkoitus on kertoa otsikkoa syvemmin, mitä aikaan ja paikkaan sidottu juttu sisältää. Hyvä ingressi toimii yleiskuvauksena ja houkuttelee asiasta kiinnostuneen lukijan lukemaan kirjoituksen. Tällaista vaan kohtaa valitettavan harvoin, kun pusketaan uutta juttua putkeen – mitä viestii Erikan vasemman napin asento tässä tapauksessa - mitä joku Sanna on maininnut somessa. Uutisen oikea rakenne muistuttaa kärjellään seisovaa kolmiota, josta tuli muodon standardi 1890-luvulta alkaen. Tässä muodossa uutisen tärkeimmät faktat ja osapuolet kuvataan lyhyesti otsikossa ja ennen kaikkea ingressissä, ja uutista syvennetään sen jälkeen. Näitä asioita on tosiaan ikävä ainakin meikäläisellä boomerilla ja uutisnarkomaanilla. Valitettavasti nykyisin saatava statistiikka on melkeimpä pääsyyllinen kehitykseen. Klikkaukset ja kuinka kauan jutussa on käytetty aikaa eivät ole millään tavoin relevantteja mittareita lukijan tyytyväisyyteen tai valmiuteen maksaa uutispalvelusta. Tätä todistavat vaikkapa usein toistuvat uutiset median toiminnan supistumisesta ja irtisanomisista. Toki pakko on muuttua, mutta nyt oikea suunta on perinteisellä medialla pahasti hakusessa ja toimivalle muutokselle ei ole järin paljon aikaa. Nyt vain kuluja karsimalla pysytään pinnalla. Itse aloitin jo 90-luvun lopulla ”klikkijournalismin” ja pakko on tunnustaa, kuinka statistiikka pysäytti miettimään, miksi joku juttu sai enemmän klikkejä kuin toinen ja vaikea oli pidättäytyä tekniikan ohjauksesta eli klikkiotsikoinnista. Ingressin ymmärtäminen olisi tarpeen muillekin kun medialle. Ajattelin siivota ja tarkistaa oman ja Microsoftin suhteeni, kun esimerkiksi kolmella laitteellani sähköpostit näytetään eri tavoilla. Ja selvisihän se, että kolmella eri käyttiksellä ja vuosien varrella kertyneillä eri sähköpostiversioilla tilanne on kokolailla sekava. Kuvittelin, että Microsoftin tukisivuilta saisi avun toimenpiteisiin, kun ”ingressissä” määrittelisi laitteen, ja ohjelmistot. Mitä vielä! Tukisivu ei suinkaan aloittanut neuvonnalla vaan tyrkyttämisellä. Osta tämä, lataa tämä, osta tämä ja sitten seitsemän selatun sivun jälkeen selvisi, etten voi lisätä iPhone puhelintani Microsft-tililleni Windows 10 käyttöjärjestelmäisessäni koneessani. Olisiko tuon voinut sanoa heti ”ingressissä”? No mutta toinen koneeni on jo Windows 11, muttei iPhonen liittäminen sitäkään kautta ole vielä selvinnyt. Näin minä näen edelleen samat sähköpostit kolmessa eri muodossa. Tolkuton höpöttely, tuputtaminen ja tyrkyttäminen lisääntyy kaiken kaikkiaan markkinoinnissa inhottavalla vauhdilla, eikä ”ingressistä” ole tietoakaan. Ettei vaan olisi tekoälyn massatuotosta. Suoramarkkinoinnin asiantutija Timo Jäppinen tiivistää asiallisesti blogissaan. 1) Lupaa tärkein hyötysi otsikossa tai ensimmäisessä kappaleessa. 2) Kiinnitä lukijan huomio heti markkinointikirjeesi alussa. Avaus tärkeimmällä hyödyllä on hyvä. Lyhyt, ytimekäs teksti, johon kiteytyy tärkeimmät hyödyt. Siis ingressi! Jäppisen suosituksessa - avaa tärkeintä hyötyäsi heti. Tämä on tärkeä askel. Monet kirjoittajat aloittavat hyvin, mutta unohtavat jatkaa aiheesta. Tai he kiinnittävät huomion otsikolla, mutta palaavat aiheeseen vasta parin kolmen kappaleen jälkeen. Lukijan huomio on jo menetetty! Yritä täsmentää tärkeintä hyötyäsi heti, niin pidät lukijan kiinnostuksen yllä. Ja sittenhän ovat vielä ne oikeat puppusanageneraattorilla huiputtajat. 25. toukokuuta valitaankin Vuoden törkein viherpesumainontaa toteuttava Vuoden Huiputus. Tämä on kuultavissa ääniversiona Finnradio.fm kanavalla maanantaina 13.05.2024 klo 08.00 ja 16.00 sekä 21.00
Lisää aiheesta: Näin laadit hyvän markkinointikirjeen Uutismedian tulisi ottaa lisävastuuta somekeskusteluista
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio.fm, ingressi, klikit, Microsoft, Timo Jäppinen |
Nettimyynti jää liian usein keskenMaanantai 21.8.2017 klo 13.09 - Kauko Niemi Teen tilauksen netissä ja kun olen painanut viimeisen vaiheen nappia, niin mitkä ovatkaan tunteet silloin. Milloinkahan saan tuotteen vai saankohan sitä koskaan. Meniköhän se maksu turvallisesti perille. Olikohan tämä sittenkään luotettava myyjä. Epävarmuus kalvaa vielä senkin jälkeen, vaikka olen tehnyt netissä satoja ostoksia ja vain kerran tullut petetyksi. Miksi ihmeessä nettimyynti pitää niin usein jättää kesken. Todennäköisesti vain siksi, että perinteinen myyntitapahtuma on siirretty sellaisenaan nettiin. Esitellään tuote, otetaan tilaus vastaan ja rahastetaan asiakas ja annetaan tuote asiakkaan kainaloon. Nettimyynti pystyy tarjoamaan huomattavasti monipuolisemman palvelukokonaisuuden, kun henkilökohtainen myynti, kunhan hieman kehittää koko prosessia. Lauantaina hajosi tablettini, jossa takuu voimassa. Sunnuntaina tein ilmoituksen ja sain paluupostissa tapauksen tunnuksen, ohjeet ja UPS lähetysdokumentin paketin päälle liimattavaksi. Tänään maanantaina se on jo matkalla. Ja kiinnostuneena voin netissä seurata tilannetta. Toisena esimerkkinä mainitsen, vaikka Savonlinnan Oopperajuhlat. Tänä vuonna poikkeuksellisesti jouduin ostamaan lipun helmikuun loppuun mennessä ihan fyysisesti lippukauppiaalta. Tässä tapauksessa lähimmältä R-kioskilta. Yksikään lipunmyyjä, eikä R-kioskin myyjä tämän jälkeen korvaansa lotkauta. Sen sijaan Savonlinnasta tuli kesän alussa viesti, kuinka harjoitukset ja muut puuhat ovat käynnistyneet. Pari viikkoa ennen esitystä tulivat käytännön ohjeet. Kuinka turvatoimia on tiukennettu ja kuinka kassien tarkistus sujuu tänä kesänä. Mitä siellä kassissa saa olla ja mitä ei saa olla. Hyödyllistä tietoa ja välttää ylimääräiset sählingit sisään mennessä. Esitys oli tiistai-iltana ja keskiviikkona tuli kiitosviesti, jossa nimenomaan kyseisen esityksen koko esiintyjäkaarti oli lavalla pokkaamassa (Tietenkin kuva oli otettu viimeistään kenraaliharjoitusten päätteeksi). Ja toki samalla alitajuntaani merkittiin kiitosviestistä se lisätieto, että ensi kesänä Linnassa on yksi minulle vaikuttavimmista teoksista Gounodin Faust. Suurin virhe nettikaupassa on jättää tilanne avoimeksi. Tilasin tietotekniikkatarvikkeita keskiviikkona iltapäivällä ja perjantai aamupäivällä kuriiri soitti ovikelloa ja toi paketin. Tällä välin olin saanut kuusi tilanneviestiä. Samoin tilasin uuden näytön Englannista ja pystyin seuraamaan näytön matkaa muutaman tunnin tarkkuudella. Näin se pitäisi mennä, ettei asiakkaan tarvitse hermoilla. Se että tarvitsisinko todella näin tarkkaa tietoa, on kokonaan toinen asia, kuin se syntyvä luotettavuus toimittajaa kohtaan ja into luoda uusintatilausten mahdollisuus. Ilman todellista tietoa mielikuvitus ryhtyy laukkaamaan ja synnyttää täysin vääristyneitä käsityksiä kyseisestä toimittajasta. Näitähän tapauksia on some pullollaan, joita on turha ryhtyä oikomaan. Nettimyynnnissä voittaa se, joka tuntuu uskottavalta ja lunastaa luottamuksen käytännössä. |
1 kommentti . Avainsanat: nettimyynti, luottamus, Savonlinnan oopperajuhlat, Adobe, Microsoft, Amazon, UPS |
Minulla on kokemusta asiakkaanaSunnuntai 2.8.2015 klo 18.46 - Kauko Niemi Asiakaskokemus taitaa olla yksi eniten pohdittuja asioita nykyisessä kaupallisessa maailmassa. Yksistään Google antoi heti kättelyssä liki 90 000 osumaa kuinka sitä tutkitaan ja opetetaan kuinka se vaikuttaa. Kyse on pitkälti viestinnästä, kuinka asiat hoituvat, kuinka uskottavasti asiat hoituvat. Mutkikkaaksi asian tekee se, että ihmiset kokevat eri asiat niin kovin eri tavalla omista taustoistansa riippuen. Minun tuorein asiakaskokemus on Microsoft ja Windows 10. Päivitys oli helpoin tähänastisista päivityksistä. Se ei näköjään riitä hyvään asiakaskokemukseen. Luulisi, että Microsoftilla olisi itseluottamusta ja taitoa tehdä niin ylivoimaisia tuotteita, ettei niitä tarvitsisi monimutkaisten asetusten kautta pakkosyöttää asiakkaille. Olen aivan varma, ettei Microsoftilla ole yhtään niin fiksua ihmistä, joka tietäisi paremmin kuin minä kuinka haluan tietokonettani käyttää. Kaikki pakkosyöttö panee vihaksi ja vie uskottavuuden. Tämä on minulle niin voimakas kokemus asiakkaana, että pian kaikki hyvätkin asiat alkavat tuntua huonoilta. Ja jos luottamuksen puute ajaa tilanteeseen, että asetuksista pitää kieltää kaikki toiminnot ja ryhtyä pikkuhiljaa avaamaan ja seuraamaan mitä tapahtuu, on asiakaskokemus varsin huono. Toinen esimerkkini on K-kaupat. Nyt vaan huomaan, että käyn enää melko harvoin ruokaostoksilla missään K-kaupassa. Ostokseni K-kaupoissa ovat vähentyneet reilusti yli puolella. Todennäköisesti en ole ainoa, sillä ryhmän ruokamyynti on pudonnut vuositasolla 200 miljoonaa euroa. Käyttäytymiseeni en oikein keksi mitään selkeää syytä paitsi pääjohtaja Mikko Helanderin viimeaikaiset lausunnot. Ilmeisesti Helanderin henki on ollut valtaamassa ja jalkautunut jo ennen näitä kommentteja sisäisesti koko ketjuun. Vika on muissa, asiakkaissakin, kun eivät meiltä osta, viranomaisista puhettakaan. Siitä olen melko varma, että yhdenkään kassan väärä hymy ei pidä K-kauppaa loitolla minusta. Tässä tapauksessa asiakaskokemus hiipii hiljaa ja silloin korjaustoimenpiteet ovat äärimmäisen hankalia. Niin pahaa asiakaskokemusta minulla ei kuitenkaan ole, että asettaisin jonkun sataprosenttiseen boikottiin. Lähimpänä sitä on Valio. Valioon en yksinkertaisesti luota. Olen ollut kyseisen yrityksen kanssa monella eri tasolla tekemisissä aina 50-luvulta asti ja jatkuvasti tulee vastaan vedätyksiä. Valiolla on ollut aina sama mentaliteetti kuin K-ryhmällä nyt. Muissa on vika ja niitä yritetään kampittaa, vaikka omaa toimintaa pitäisi kohentaa. Valion kohdalla kartan tuotteiden käyttöä jopa siinä määrin, että olen tulkinnut isokorkkiset maitotuotteet tulevan Valion pakkauslinjalta ja ostan pienikorkkisia rainbow- ja muita ketjukohtaisia tuotteita. Asiakaskokemus on aina monen asian synnyttämä tulema. Yhden virheen pystyy pyytämään anteeksi ja korjaamaan, jolloin sen pitkäaikainen vaikutus saattaa jäädä vähäiseksi. Asiakaskokemuksessa liikutaan tunnetasolla, jos se koskettaa asiakkaan syvintä tuntoa niin parantuminen kestää pitkään.
|
1 kommentti . Avainsanat: viestintä, Microsoft, Kesko, K-ryhmä, Valio, asiakaskokemus |
Neljäs kesä löysässä hirressäTorstai 9.7.2015 klo 22.06 - Kauko Niemi Microsoftin rakennemuutokset ja sitä ennen Nokian suurjärjestelyt 2012 ja muut muutokset ovat kaikki ajoitettu kesään. Mikähän suuri viisaus siinäkin mahtaa olla. Varmaan joku fiksu konsultti on keksinyt tällaisen ajankohdan, sattumaahan se ei voi olla. Samoin kuin potkuja ei pitäisi antaa perjantaina. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: irtisanominen, Nokia, Microsoft, löysässä hirressä, |
Hesarin testin mukaan minun kannattaisi opiskella Insinööriksi ? näin olen epäillytkin.Keskiviikko 29.1.2014 klo 12.54 - Kauko Niemi Tämän päiväisen testin tulos: Tekniset ja luonnontieteelliset ongelmat kiehtovat sinua. Haluat ymmärtää, minkälaisen logiikan mukaan laitteet toimivat. Jo lapsena purit vanhempiesi kielloista huolimatta vempaimia osiin nähdäksesi, miten ne on koottu. Insinööritietteitten laajasta kirjosta voisi löytyä sinulle koulutusala. Uusien koneiden suunnittelijaksi saat hyviä valmiuksia tekniikan ammattikorkeakoulututkinnon kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmasta, jossa opiskelu kestää neljä vuotta. Jos olet kiinnostunut käytännön tietotekniikasta, ammattioppilaitoksien tietoliikennetekniikan perustutkinnon suoritat kahdessa-kolmessa vuodessa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tekniset periaatteet, käyttöohje, Microsoft, Surface |
Pieniä myönnytyksiä metro-vihaajillePerjantai 18.10.2013 klo 18.10 - Kauko Niemi Windows 8 on siis tänään saanut ensimmäisen päivityksen 8.1. Microsoft kertoo innoissaan, että käynnistysnappula on tullut takaisin. Käynnistysnappulan puuttuminen vasemmasta alanurkasta oli kuitenkin verrattain pieni murhe. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: windows 8.1, Microsoft |
Opin jo vuonna 1998 - klikkausten määrä minimiinTiistai 19.3.2013 - Kauko Niemi Aikoinaan nettinoviisina tuntui siltä, että oli fiiniä suunnitella ja rakentaa verkkopalveluita, joissa on hienoja rakenteita ja monikerroksisia valikoita. Ajatuksena oli houkutella käyttäjä kulkemaan kuin Ikea:n tavarataloissa läpi kaikkien mahdollisten tarjolla olevien houkutusten läpi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: verkkosivut, netti, klikkaus, microsoft, Veikkaus, huuto.net |
Tänään siirryttiin Lumia aikakauteenTorstai 22.11.2012 klo 10.19 - Kauko Niemi Heti aluksi on todettava, että tässä tarinassa on vain omia kokemuksiani siirtymisestä Symbian Belle versiosta windows 8 versioon. En tällä kertaa viisastele Nokian tulevaisuudella enkä muullakaan epämääräisyyksillä. |
1 kommentti . Avainsanat: Windowphone8, Nokia, Microsoft, Lumia, |
Ensimmäinen mahalaskuun päätynyt käyttispäivitykseni - Windows 8Lauantai 27.10.2012 klo 18.44 - Kauko Niemi Sitä on nyt aivan puhdas kone, ei ainuttakaan sovellusta, ei ainuttakaan tiedostoa. Niitähän oli satojatuhansia. Aivan oikein arvattu, nyt on kuitenkin Windows 8. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Windows 8, Microsoft, tietotekniikka, päivitys |
Kuinkas Nokia nyt kelpaa MicrosoftilleLauantai 12.2.2011 klo 22.20 - Kauko Niemi Nyt voin jatkaa viime kesäkuussa kirjoittamiani arvioita Nokiasta – Nokiasta tuli vain iso yritys. |
2 kommenttia . Avainsanat: Nokia, Microsoft, matkapuhelin, |