Kasakka ottaa sen, mikä on löyhästi kiinni

Perjantai 5.1.2024 klo 19.54 - Kauko Niemi

KasakkaKassa_IMG_74801.jpg 

Sanontahan tuli julkiseen keskusteluun, kun pian väistyvä presidenttimme Sauli Niinistö käytti sitä aikoinaan maanpuolustuskurssin puheessaan. Tuolloin kommentti herätti hämmennystä Suomessa, eikä Niinistö suostunut tarkemmin selittämään mihin se tarkalleen oli osoitettu.

Sanontaa tulkitaan, että kasakka vie sen, mikä on vailla kontrollia. Jos jätät jotain jonnekin etkä huolehdi siitä, sitten ohikulkeva kasakka tulee ja ottaa sen itselleen. Se voi olla hevonen, auto tai vaikka tavaranyytti. Asioista täytyy pitää huolta, muuten kasakka tulee ja vie.

Nyt näyttää vakavasti, että Suomessakin asuu ja vaikuttaa yhä enenevässä määrin kasakoita. Jos nyt unohdetaan tuo vanha ilmaisu kasakka, niin modernimpi ja tutumpi ilmaisu on hakkeri.

Tietojärjestelmissä tuskin on enää sellaista päivää, etteikö hakkeri iskisi tavalla tai toisella ja nykyisin kun kaikki toimivat verkossa, niin hakkereiden työkenttä ulottuu kaikkialle.

Muistathan käyttää tietoturvaohjelmia ja muistathan tarkistaa ohjelmien päivitykset. Päivityksistä valtaosa on valtaosa tietoturvassa havaittuja puutteita. Itselläni on tapana joka aamu tarkistaa päivitykset. Kokemukseni pohjalta viikkotasolla päivityksiä tulee noin parisen kymmentä.

Reilu 10 vuotta sitten Suomen rehellisyystilanne oli ainakin imagomielessä hyvä. Valittujen Palojen ja sen kansainvälisten Reader’s Digest –sisarlehtien toimittajat pudottivat lompakoita suurkaupungeissa 16 maassa ympäri maailmaa. Jokaisessa kaupungissa testattiin ihmisten rehellisyyttä pudottamalla 12 lompakkoa ja tarkkailemalla, kuinka moni niistä palautettiin.

Helsingissä pudotetuista lompakoista palautettiin yhtä lukuunottamatta kaikki. Heikoimman arvosanan rehellisyydestä sai Portugali, jonka pääkaupungissa Lissabonissa pudotetuista 12 lompakosta palautettiin vain yksi.

Jos nyt arvioidaan rehellisyyttä tämän päivän valossa, niin tilaisuus tekee varkaan, jos emme yllä ihan kasakoiden tasolle.

Helsinkiläinen K-kauppias on törmännyt kaupassaan moneen eri tapaan varastaa. Jotkut jättävät itsepalvelukassoilla osan tuotteista skannaamatta ja maksamatta tai laittavat tuotteisiin vääriä hintalappuja. Toiset jättävät maksutapahtuman tietoisesti kesken ja poistuvat liikkeestä.

Röyhkein huijari maksoi yhden pienen ostoksen ja yritti poistua kaupasta, vaikka ostosten todellinen arvo oli 200 euroa.

Kauppias toivoo ihmisten ymmärtävän, että esimerkiksi tahallinen tuotteen väärin punnitseminen on varastamista yhtä lailla kuin tuotteen työntäminen taskuun. Jotkut näyttävät kauppiaan mukaan kuvittelevan, että ovelammat tavat varastaa olisivat jotenkin hyväksyttävämpiä.

Ja aivan satavarmaa on, ettei näin tapahdu vain yhdessä Helsinkiläisessä K-kaupassa.

Itsepalvelukassat ovat mitä hienoin keksintö. Itselläni kauppa on valikoitunut jo pitkään sen mukaan, onko siellä itsepalvelukassaa vai ei.  Minusta on aivan turhaa istuttaa ihmistä kassakoneen takana ja toivottavasti se näkyisi minulle alentuvina hintoina.

Edellä kerrottu kauppias on nyt rajoittanut itsepalvelukassojen aukioloaikoja ja tarkassa harkinnassa parhaillaan pitäisikö itsepalvelukassat poistaa kokonaan.

Monesti olen nykyään miettinyt sitä, että mitenkähän mahtavat jakaantua tuotteen tai palvelun kehityskulut. Jokohan ollaan lähellä 20/80 suhdetta. Itse toiminnan kehittämiseen suunnatut kulut ja aika olisi kokonaisuudesta 20 prosenttia ja väärinkäytösten estäminen 80 prosenttia. Etenkin kun väärinkäytösten mahdollisuudet vaativat todellista ja arvaamatonta mielikuvista.

Tämä on kuultavissa ääniversiona Finradio.fm kanavalla maanantaina 8.1.2024 klo 08.00 ja 16.00

 

Lisää aiheesta:

Muista päivittää laitteet ja ohjelmistot

Läkärivaraus kiusantekona

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: FinnRdio.fm, Sauli Niinistö, kasakka, hakkeri, rehellisyys, vastuu, varas, itsepalvelukassa, tietoturva, ohjelmistopäivitys,

Kotien tietotekniikassa muutosta ja kysymysmerkkejä

Perjantai 24.2.2023 klo 10.46 - Kauko Niemi

Microsoft.jpg

 

Pysähdyin miettimään, että kuinkahan tuolla Microsoftilla oikein menee. Viikon sisällä sain kolmeen laitteeseeni kaikkiaan 24 päivitystä. Windows 10, Windows 11 ja iPhone. Jotain täytyy olla tekeillä näin vilkkaalla hosumisella.

Hosumiseksi tätä voin kutsua, kun yhdestä satsista päivittyi vain puolet ja ilmoitettiin loppujen epäonnistuneen. Epäonnistuneet ilmestyivät toisella yrittämällä mutteivat onnistuneet silloinkaan ja sen jälkeen päivityksiä ei olekaan näkynyt.

Suurin osa ihan tavallisista tietokoneen käyttäjistä joutuu tekemään kohtuu isoja päätöksiä ja kannanottoja omiin työkaluihin parin vuoden aikajänteellä. Omalla kohdallani muutoksen rahallinen arvio on 2000 - 5000 euroa. Riippuen jatkanko windows-maailmassa vai siirrynkö esimerkiksi Apple-maailmaan. Konekantani menee joka taoauksessa uusiksi.

Johtava käyttöjärjestelmä Windows kehitettiin alun perin vuonna 1985. Tarkoituksena oli parantaa kilpailumahdollisuuksia Applen Macintosh-koneita vastaan. Yhteistyötä tehtiin paljon IBM:n kanssa, ja Microsoft oli kehittämässä IBM:n OS/2-käyttöjärjestelmää. Windows 3.0:n julkaisun jälkeen Microsoft sanoutui irti OS/2-yhteistyöstä.

Vuonna 2020 Windows oli suosituin käyttöjärjestelmä työpöytäkäytössä IDC:n mukaan. Käyttöjärjestelmän osuus oli 80,5 prosenttia, kun Chrome OS:llä oli 10,8 prosentin ja macOS:llä 7,5 prosentin osuus.

Microsoft on ottamassa parhaillaan melkoista riskiä, kun Windows 10 ja valtava määrä vielä vanhempia versioita lakkaavat olemasta. Minullakin kaksi kymppikonetta, joita en kohta pysty päivittämään. Se on kertakaikkinen muutos yksittäiselle käyttäjälle.

Itse hankin Windows 11 tabletin reilu puoli vuotta sitten saadakseni todellisen tuntuman ennen lopullista päätöstäni jatkanko 32 vuotista, jokapäiväistä windows-elämääni. Vuonna 1991 näet siirryin Apple-maailmasta windows-maailmaan.

Eittämättä muistuu mieleeni, kun 1990-luvun lopulla toimittajan ominaisuudessa keskustelin Nokian johtoon kuuluvan henkilön kanssa ja utelin, etteikö heitä yhtään pelota Applen tulo puhelinmarkkinoille. Varmaakin varmempana sain selvityksen kuinka he ovat vähintään viisi vuotta edellä teknologisesti ja Apple ei tule koskaan saamaan kiinni tätä etumatkaa.

Tuolloin alkoivat hälytyskelloni soimaan ja jo työni takia seurasin tarkkaakin tarkemmin molempien kehitystä. Enkä lainkaan yllättynyt miksi Nokian puhelimille kävi niin kuin kävi.

Kokemuksen Windows 11 käytöstä eivät ole järin maarittelevia. Pelin henki on enempi ota tai jätä ja jos en käytä konettani heidän haluamallaan tavalla, pälähtää popup ikkunoita ruudulle, missä jatkuvasti kehotetaan käyttämään konetta suositulla tavalla. Melkoista käyttäjän aliarvioimista.

Toki omat tarpeenikin ovat vuosien varrella muuttuneet. Kirjoittamisen lisäksi koneet pyörittävät nykyisin melkoista määrää itseni ottamia valokuvia. Toistaiseksi kaikki W11 oletus lähtee siitä, että kuvat latautuisivat automaattisesti Microsoftin pilveen ja en ole löytänyt sujuvaa tapaa esimerkiksi esivalita samasta kohteesta otettuja kymmeniäkin kuvia. Ja vielä hankalampaa on yhteensovittaa iPhonea ja Windows 11:sta. Toki tämä kaikki on kohdallani kokeneen windows-ihmisen uusien tapojen etsimistä ja harjoittelua.

Tämä antaa viitteitä, ettei käyttöjärjestelmäylivoima luo mitään itsestään selvyyksiä pärjäämiseen. Käyttäjien kannattaa olla hyvinkin valppaina ja tietoisia missä mennään. Pakkomuutos on joka tapauksessa edessä viimeistään 2025, kun Windows 10 tuki on ilmoitettu ajettavaksi alas. Silloin loppuvat nuo tämän blogin alussa kiroamani päivitykset. Silloin menevät vanhat koneet vaihtoon, joita ei voida päivittää uuteen Windowsiin. Silloin mitattaneen suuria muutoksia myös käyttöjärjestelmien markkinaosuuksissa.

Jonkinlaisia ennakkoviitteitä on muutenkin ilmassa. Microsoft ilmoitti tammikuussa vähentävänsä maailmanlaajuisesti 10 000 työntekijää maaliskuun loppuun mennessä. Irtisanomisten taustalla on heikentynyt taloustilanne.

Yhtiöllä oli viime vuoden kesäkuun lopussa 221 000 työntekijää, joista valtaosa työskentelee Yhdysvalloissa.

Suomen Microsoftilla on parhaillaan käynnissä myös muutosneuvottelut. 65 henkilön työpaikka on uhattuna, ja neuvottelut koskevat yhteensä 157 henkilöä. Kaiken kaikkiaan Suomessa Microsoftilla työskentelee 550 henkilöä. Microsoft ei ole julkisesti kertonut muutosneuvotteluistaan.

Kokonaisuuden ohjaaminen ja hallinta ei aina ole helppoa.

Tämä on kuultavissa Finnradion kanavilla 27.2.2023 alkaen:

www.finnradio.fm

https://livetaajuus.fi/radio/finnradiofm/

https://www.radio-suomi.com/finnradiofm

https://mytuner-radio.com/fi/radio/finnradiofm-461841/

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio.fm, windows, päivitys, Nokia, kodin tietotekniikka,

Otetaanpa tietoturva nyt astetta vakavammin

Lauantai 19.3.2022 klo 8.55 - Kauko Niemi

Asetukset.JPG

 

Tietoturvasta on vuosien aikana kerrottu asiaa, uhkailtu ja neuvottu jatkuvasti sen käytöstä. Osa ihmisistä on huolissaan - ainakin ne, joilla omakohtaisia tai läheisiä kokemuksia nettihuijauksista, vakoiluista ja vaikuttamisesta. Valta osa kuitenkin etenee pelkällä olankohautuksella hyväksyen muitta mutkitta kaikki käyttöehdot.

Hieman paremmassa asemassa tilanteessa ovat ne, jotka käyttävät työpaikan tietotekniikkaa, jota hoidetaan paremmin myös tietoturvan teknisestä näkökulmasta. Ja nyt en puhu niistä Microsoft apureista, jotka ovat saaneet suomalaisiltakin houkuteltua useamman satatuhatta euroa.

Nyt on kuitenkin se hetki, kun pitää tosissaan huomioida tietoturva ja nimenomaan tehdä asioita sen hyväksi. Nyt on myös se hetki, kun kannattaa ja pitää huomioida myös sisältövaikuttaminen eikä pelkästään sitä missä asennossa häppäsvärkkien palomuurit ja muu tekniikka mahtavat olla.

Koronan aikana saimme jo esimakua huuhaa-kampanjoista, joita aivan ilman kritiikkiä jaettiin tuutintäydeltä. Levitettiin joka paikkaan ”faktaa” vaikkapa rokotteen vaarallisuudesta jonkin yksittäistapauksen perusteella. Jos miljoona ihmistä pelastuu ja yksi saa oireita, niin mittasuhteet pitää tunnustaa.

Kaikki tämä on sitä viime aikojen pinnalle noussutta vaikuttamista, jolle jopa viaton ihminen antaa huomaamattaan tukensa. Vähän niin kuin alettaisiin voimakkaasti jakamaan tietoa, ettei Ukrainassa ole Venäjän aloittamaa sotaa, vaan siellä on sotilaallinen erikoisoperaatio.

Tämänkin blogin julkaisun jälkeen näen omasta statiikastani melko varmasti, että .ru loppuiset nettiosoitteet ovat käyneet katsomassa, onko Kakeniemi käyttäytynyt kunnolla vai pistetäänkö seurantaan. Ei olisi ensimmäinen kerta.

Vaikka meillä olisi kuinka ilmaisun ja sanan vapaus, niin kannattaa aina miettiä sanomisiaan myös tietoturvan näkökulmasta, siis astetta enemmän kuin vain olenko kohtelias toisia kohtaan. Älä kerro ystävistäsi tai lapsistasi kaiken maailman asioita. Muista eivät ne katoa netistä koskaan. Lapsestasi tulee vaikkapa poliitikko ja pian on lööpeissä, kuinka huonosti hän teki asioitaan jo lapsena potalla.

 

Siirrytäänpäs sitten ihan konkreettiselle tasolle. Mieti ensin tarkkaan mitä tietojasi todella haluat jaella julkisesti. Itselläni on erittäin korkea kynnys vaikkapa sijainti/paikkatiedon jakamisessa. Puhelinnumero paljastaa ja johdattaa mitä kummallisempiin tilanteisiin. Puhelinnumeroani pidän saman asteisena kuin pankkitilin numeroa tai sosiaaliturvatunnusta.

Kannattaa kieltää tietojesi yleine jako vaikkapa Traficomin rekisteristä. Auton rekisterihaulla sieltä löytyy kotiosoitteesi. Pitkään kotoa poissaolevat löytyvät helposti esimerkiksi lentoaseman parkkipaikoilta.

Selainten kautta kulkee paljon tietoa ristiin rastiin, joiden hakujen mukaan sitten rakentuu se sinun niin sanottu algoritmisi. Oma käytäntöni on, että käytän tällä hetkellä viittä eri selainta ja kolmea hakukonetta – kaikkein vähiten sitä parasta eli Googlea. Facebookia käytän selaimella, jolla en teen mitään muuta – myös puhelimessa. Selainten välimuisti kannattaa pitää tyhjänä.

Ihan ensimmäisenä perusasiana tarkista, että tietokoneesi ja puhelimesi ohjelmistot ja sovellukset ovat ajantasalla. Useimmissa tapauksissa ohjelmistojen päivitykset ovat asetettavissa automaattisina taustapäivityksinä. Itse en sellaista käytä, sillä haluan tietää mitä on päivitetty ja mitä päivitys tuo tullessaan. Erittäin tärkeää on päivittää selaimet.

Päivitys tarkoittaa suurimmassa osassa tapauksia sitä, että on huomattu vikoja ja tietoturvaongelmia, joita sitten paikataan. Itse olen nyt kahden viikon aika päivittänyt noin 35 tapausta. Aikoinaan käsiini tuli lista, jossa oli lueteltu 81 haavoittuvuutta Android-puhelinten käyttöjärjestelmässä. Siis paljon on jatkuvasti korjattavaa.

Käy puhelimesi jokaisen sovelluksen asetukset läpi harkiten ja tarkista mitä oikeuksia kullekin sovellukselle annat. Tarvitseeko pankkisovelluksesi paikkatietoasi tai saako se käyttää puhelimesi mikrofonia. Ei ole turvallista, jos kaikki sovellukset saavat käyttää laitteesi kaikkia ominaisuuksia.

Ja tietenkin tietoturvaohjelmat ajantasaisina heti käyttöön ja verkkotunnukset ja salasanat riittävän vaikeiksi. Jos olet vuosia sujuvasti kuunnellut sivukorvalla, kuinka pitää hoitaa tietoturva-asioita – mutta tuntuu liian vaikeelta. Nyt on varsin oikea hetki siirtyä tekoihin käytännön tasolla teknisesti ja henkisesti. Maailma on täynnä keinoja, joilla sinua pystytään seuraamaan.

Tämä on kuultavissa ääniversiona www.finnradio.fm nettiradiossa 21.3.2022 alkaen ma ja ke 07.00 ja 14:00 Suomen aikaan

 

 

Lisää aiheesta ja uutisiahan aiheesta riittää nykyään;

Valeuutisia riittää

Lista mitä kannattaa ainakin tehdä

Suosittuja salaliittoteorrioita

Älä missän nimessä avaa

Apple korjasi kymmeniä haavoittuvuuksia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio.fm, tietoturva, ohjelmapäivitys, paikannus, selain,

Sivujen päivityksistä on vielä melkoinen matka viestintään

Perjantai 11.9.2015 klo 17.48 - Kauko Niemi

Nettisivuja selatessa ei ole kovinkaan vaikeaa erottaa viestitäänkö siellä vai päivitetäänkö sivuja. Kovin vaikeaa ei ole myöskään erottaa tekeekö päivityksiä hyvä ainekirjoittaja, sivutyönä ja pakkopullana joku vaan tai puppusanageneraattoria pyörittävä myyntihemmo. Tunnistettavissa on myös päivitykset, jotka ovat ulkoistettu.

Kovin vaikeaa ei ole myöskään huomata milloin sivujen alkuinnostus on loppunut. Milloin päivittäjä on vaihtunut ja milloin päivityksiä tehdään viimeisessä hädässä, kun asiakaskas on oikein suuttunut ja vaatinut.

Asenne, innostus ja osaaminen ratkaisevat tehdäänkö päivityksiä vai viestitäänkö. Vaikeammin korjattava virhe on se, ettei sivuja ole suunniteltu yrityksen tai yhteisön toiminnasta lähtöisin. Sivujen toteutuksen lähtökohtana on jonkun ideanikkarin söpö visuaalisuus. Tai lähtökohtana on joku tekniikka ja katsotaan mitä sillä voidaan tehdä.

Tuhoon tuomittua on se, että yksittäisten ihmisten mielipiteet ja tykkäämisen ohjaavat tekemistä, eikä yhteisön tai organisaation perusarvot ja toiminnan tavoitteet. Tietysti, jos tavoitteet eivät ole kirkkaita, niin mistä se kirkkaus siunaantuisi sivuillekaan - saati sivuston viestinnälliseen tehoon.

Osaaminen muuttaa päivitykset viestinnäksi. Vastaan tulee valitettavan usein sivupäivityksiä tekeviä ihmisiä, jotka eivät käytä muita sähköisiä kanavia kuin pakon edessä sähköpostia. Heidän kokemuksensa ja osaamisensa ei voi karttua alalla, jossa tapahtuu kymmenen uutta asiaa joka päivä. Osa muutoksista tapahtuu asiakaskokemuksessa ja suuri osa taustalla.

Koulun penkillä näitä asioita, ei kertaheitolla voi oppia. Valmiudet ymmärtämään voi kyllä hankkia siihen miksi näin tapahtui vaikka henkilökohtaisesti kuvittelin jotain ihan muuta tapahtuvan.

Erittäin merkittävää sähköisen viestinnän onnistumiselle on siihen käytettävä välineiden mixi, jolla buustataan eri kanavia keskenään. Kanaviahan riittää jokaiseen lähtöön. Jos ajatuksena on tänään hoitaa Facebook-päivitykset, huomenna instagram-pävitykset ja heti alkuviikosta kun on aikaa twitter-twiittaukset. Tästä ei synny tehokasta kokonaisviestintää, paitsi jos hallitset kiihdytysajomallit.

Viestinnän onnistuminen on 80 prosenttisesti kiinni ajoituksesta ja 20 prosenttia sisällöstä. Huono ajoitus ja mitään sanomaton sisältö ei sytytä vastaanottajaa kymmenessä sekunnissa. Jos yrityksen tai yhteisön digitaalihimmeli ei tue tätä ajatusta, jäävät tulokset laihoiksi. Valtaosa työstä pitää pystyä tekemään ennakoidusti.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: viestintä, verkkosivut, päivitys,

Minkä version itsestäsi päivitit tänään

Tiistai 23.9.2014 klo 13.39 - Kauko Niemi

Samaan aikaan kun väännetään uusia eläkerajoja, päivän uutinen kertoo 319 400 työttömästä ja somessa muutaman päivän pyörinyt vilkas keskustelu iän ja koulutuksen merkityksestä työpaikan saamisessa.

Koko ongelma kärjistyy numeroihin 40 – 100. Tähän numeroluokitteluun asettuvat henkilöt ovat  numeroiden perusteella lähinnä ongelmajätettä. Ilta-Sanomien julkaisemien kommentin perusteella haastatteluihin pääsee kun muuttaa ikää. Toiset joutuivat karsimaan tutkintojaan ollakseen normaalimpia.

Miksi tähän on ajauduttu. Se että pelkkien numeroiden tai numeroluokkien perusteella luokitellaan ihmisiä vaikka työnhaussa luulisi olevan osaamisella ensisijainen merkitys. Mitähän eroa on syrjinnän näkökulmasta sillä että on tummaihoinen tai 58, silloin kun hakemuspaperit menevät suoraan roskikseen.

Mieleni tekee kysyä myös, mitä merkitystä on 30 vuotta sitten päntätystä tiedosta jotakin tutkintoa varten. Todennäköisesti tuosta tiedosta on vain pienen pieni murto-osa käyttökelpoista tänään. Toki koulutus antaa valmiudet päivittää itseään. Vuosikymmenten takaisen tutkinnon tuoma titteli ei kuitenkaan takaa mitään osaamista ilman jatkuvaa päivittämistä.

Niin sanottujen ikäihmisten, siis yli viisikymppisten ongelmana ovat liian harvakseltaan tehtävät päivitykset. Työmarkkinoilla ei ole paljoakaan arvoa jos tarjoat tietämystäsi vanhoilla toimintatavoilla. Ikäihminen on arvokas kun soveltaa kaiken tietämyksensä nykyisiin toimintamalleihin tai vieläkin enemmän kun näkee kuinka vuosien tietämys tarjoillaan tulevina vuosina. Karrikoiden sanottuna olit hyvä postimerkkien nuolija ja omasta mielestäsi siinä hyvä vieläkin, muttet ymmärrä somesta mitään.

Varmin merkki kyydistä putoamisesta on se, että miettii tai jopa sanoo ääneen, että näinhän tämä on aina aiemminkin tehty. Jokainen tekeminen pitää päivittää tähän päivään, mieluummin tulevaisuuteen ja sehän ei ole kiinni siitä minkä numeroinen olet.

Ihminen on kuin tietokone. Ihminen vaatii sekä softa- että hardispäivityksiä jatkuvasti. Alamäki alkaa, kun jättää päivityksiä väliin. Ihmisestä tulee kuten tietokoneestakin hidas ja turvaton, eikä pysty käyttämään uusimpia sovelluksia.







Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: syrjintä, päivitys,

Ensimmäinen mahalaskuun päätynyt käyttispäivitykseni - Windows 8

Lauantai 27.10.2012 klo 18.44 - Kauko Niemi

Sitä on nyt aivan puhdas kone, ei ainuttakaan sovellusta, ei ainuttakaan tiedostoa. Niitähän oli satojatuhansia. Aivan oikein arvattu, nyt on kuitenkin Windows 8.

32 vuoden tietotekniikkakokemuksella päätinkin tällä kertaa pohtia asiaa vanhan varakoneen kanssa. Ei nyt sekään niin järin vanha ole ja olihan siinäkin jo Windows 7 pyörinyt sujuvasti pitkän aikaa.

Kaikki ohjelmat ja tiedostot olivat jo aikoinaan siirretty uuteen Sony-merkkiseen tuotantokoneeseen ja tämä Amilo-varakone vain odotteli milloin toinen leviää. Ajatus varakoneen pitämisestä syntyi, kun olin 1,5 vuoden sisällä neljä kertaa jäähyllä. Silloiseen HP:n koneeseen kun vaihdettiin neljästi emolevy.

Eilen uteliaisuus voitti ja ostaa päräytin Windows 8 päivityspaketin ja saman tien ihmettelemättä levyä syövereihin ja menoksi. Olipa muuten vaikea löytää tuoteavainta. Paketin kyljessä olleista numerosarjoista mikään ei kelvannut. 

Valitsin kolmesta päivitysvaihtoehdosta ensimmäisen, joka lupasi säilyttää windows asetukset, ladatut sovellukset ja kaikki tiedostot. Kertakaikkisen hieno vaihtoehto.

Päivittyminen kesti 1,5 tuntia. Arvelin että nyt siis tapahtuu jotain muutakin muutosta kuin graafinen aloitussivu. Missään vaiheessa kone ei herjannut mitään. Siis kaikkihan menee pulkkaan. Aikanaan asetuskyselyjen jälkeen minulla oli aivan uuden näköinen tietokone melkein.

Innolla ryhdyin matkimaan Ballmeria ja muita microsoftilaisia ja tekemään itselleni taivaallisen toimivaa etusivua. Sormi meni täydellisesti vasempaan sieraimeen, kun en osannutkaan. Kerroin jo FB:ssa olevani luultua tyhmempi ja sain Microsoftin Jaana Vuorelta linkin suomenkielisiin käyttöohjeisiin. Ei auttanut ja pahoillamielin nukkumaan.

Aamulla menin windows-kauppaan vakoilemaan ja huomasin, ettei minulla ilmesty kiinnitysvalikkoa. Menit mille sivulle tahansa niin aina aukeni ”windows 7 työpöytä”. Myös explorer kympillä. Siis päivitys ei sittenkään onnistunut.

Sen verran konetta pyöritin, että pystyn sanomaan sen nopeuden muuttuneen huomattavasti parempaan suuntaan.

En löytänyt mitään muuta ratkaisua kuin työntää asennuslevy uudelleen koneeseen. Ja samoilla opeilla ja neuvoilla eteenpäin. Kunnes aivan loppumetreillä, missä kone ikään kuin sammuu ja aloittaa seuraavan vaiheet, kone jää luuppiin. Varmuuden vuoksi annoin sen pyöriskellä parisen tuntia, muttei mitään edistymistä tapahtunut.

Tässä vaiheessa päätin kokeilla eutanaasia-hoitoa. Päivitin kolmannen kerran kolmosvaihtoehdolla. Eli koneesta poistuvat sekä ohjelmat että tiedostot. Näin todella tapahtui ja Windows asentui paikalleen, niin että minäkin osaan muokata etusivua.

Entäs nyt? Pidänkö sen netti-surfauskoneena. Alanko asennella samoja ohjelmia kuin mitä tuotantokoneessa (useita kymmeniä). Vai ostaisko joku hyvän läppärin windows 8 käyttiksella. Ei varmaan ole montaa tällaista vielä tarjolla!

Nythän selvisi niinkin peruslaatua oleva asia, ettei office-paketin Outlook-postit pysty hyödyntämään kasia sen enempää kuin kalenterikaan. Kontaktit siirtyisivät jonkin sovituspalikan kautta kasin aloitussivulle.

Minun tapauksessa koko työprosessini jäisi puolitiehen. Toki joku viisas saattaa tietää vastauksia enemmän kuin minä vuorokauden sähläyksen jälkeen.

Olkaahan varovaisia tälläkin kertaa!


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Windows 8, Microsoft, tietotekniikka, päivitys

Belle on parempi ? sain uuden puhelimen

Sunnuntai 12.2.2012 - Kauko Niemi

Umpimähkään lähdin tekemään tätäkin päivitystä, niin kuin päivityksiä yleensä. Luotin, että Nokian ilmoittaessa uudesta päivityksestä, kyse olisi päivityksestä eikä kokonaan uudesta puhelimesta vanhoissa kuorissa.

Tietoni ovat kyllä jatkuvassa synkronoinnissa tietokoneeni kanssa sekä varmuuskopiot ovat aivan siedettävällä tasolla, muutama kerta kuukaudessa. Ja tällä kertaa ohjelmapäivitys teki automaattisesti ensin varmuuskopion.

Sydämentykytystä syntyi kuitenkin kun huomaan päivityksen jälkeen, että useita sovelluksia puuttuu kokonaan. Vaikkapa minulle kovin keskeinen ja tärkeä Wellness Diary, johon olen koonnut kuntoprojektin terveystietoani viime toukokuusta lähtien.

Sovelluksen uudelleen lataus ratkaisi kuitenkin kaiken. Tiedot olivat jossakin ”pilvessä” ja palautuivat. Pitkään harkitsin viime keväänä, että annanko luvat olla yhteydessä palvelimelle vai käytänkö Wellness Diarya vain offline-tilassa.

Varovainen kannattaa siis olla Belllen päivityksessä. Joitakin tolpanvälejä voi olla ilman piuhoja. Sen sijaan päivitys säilytti entisen siivoustilanteen. Minulla on tapana siivota koneet turhilta. Ensimmäisenä siivoan roskiin pelit viemästä turhaa tilaa. Jos en ole koskaan pelannut yhtään peliä, niin en usko tarvitsevani niitä jatkossakaan. Bellen päivityksen jälkeen puhelimessani ei ollut yhtään peliä – kiitos.

Ensimmäiset viisi minuuttia tuntui katastrofilta, ennen kuin tajusin ikonien pidempään painamisen idean. Parasta oli myös unohtaa näyttöjen visuaalisuus, vaikka siitä yleensä aloitankin muokkaamisen omaan tarpeisiini.

Bellen kanssa on parasta lähteä liikkeelle tavoitteesta, että kaikki päivittäiset toiminnot ovat käytettävissä 2-3 kosketuksen takaa. Siihen on nyt ensimmäistä kertaa Nokia-historiassa jopa hyvät mahdollisuudet. Sen opin jo 1997, että kolmas painallus/kosketus vaatii käyttäjältä suunnatonta motivaatiota ja viitseliäisyyttä. Vain harvalta löytyy.

Suuria ahaa-elämyksiä syntyy hetkittäin, kun aloituspinnasta voi poistaa kokonaan vaikkapa kameran ikonin. Kamera käynnistyy laukaisinta pidempään painettaessa. Ja käynnistyy omilla säädöilläni, joista tärkein on poistaa salama käytöstä.

Kameraan on tullut laukaisukuvake näyttöön, mikä parantaa kuvien laatua ainakin 80 prosenttisesti. Päällä oleva mekaaninen nappula heilautti kevyttä laitetta ja suurin osa kuvista oli tärähtäneitä.

Oikoteitä etsittäessä (ilman ohjeiden lukua) nyt neljää päivää päivityksestä, minulla on aloituspinnassa kolme widgettiä (odotan parempaa sanaa tilalle) ja 11 ikonia. Näillä pärjään 95 prosenttisesti päivittäisestä käytöstä. Ja tämä tarkoittaa myös että toiminnot ovat kahden maksimissaan kolmen kosketuksen päässä.

Näissä 11 ovat jo mukana parkkimaksut, terveystieto ja liikuntatreenit.

Nyt olen kuta kuinkin sillä tasolla mistä olen haaveillut. Äänikomennot saattavat toki vieläkin pudottaa kosketusten määrää, kunhan ehtii tutustua ja virittää kohilleen.

Sitten on vuorossa se visuaalisuus. Aloituspintaan jäävistä ikoneista toivoisi jäävän tekstit pois. Ikoneita jää loppujen lopuksi vain muutama ja ovat päivittäisessä käytössä, joten hyvin muistaisi niiden tehtävän. Ilman tekstiä ilme rauhoittuisi melkoisesti. Hienoa on, että pysty- ja vaakanäyttö pitävät palikat paikoillaan, eikä muljauta niitä omituisiin asentoihin kuten edellisessä Annassa.

Nyt vain Photoshopilla pyöräyttämään silmiä hiveleviä näkymiä tai teemoja kuten Nokia niitä kutsuu.

3 kommenttia . Avainsanat: Nokia, Belle, päivitys, Anna, Symbian

Kyllä tässä on päivittämisen varaa

Lauantai 16.7.2011 - Kauko Niemi

Tällä viikolla päivitin mokkulan ja päivitin puhelinoperaattorin. Pitäisi päivittää sähkösopimus todennäköisesti myös pankin lainat sekä vakuutukset.

Nyt on vielä kolme päivää aikaa päättää Hesarin jatkotilauksesta. Se on vähän samanlainen tilanne kuin 20-vuotta sitten lopettaessani kiinteän lankaliittymän. Tuolloin faktat ja tunteet sekoittuivat sopuisasti.

Mokkulan ja puhelinliittymän päivitys tuo vuodessa yhden New Yorkin matkan verran säästöjä. Tosin sopimukset ovat sen sisältöisiä, että vuoden kuluttua on taas tehtävä sama rumba uudelleen.

Paperilehden tilaaminen ei ole kiinni sen luomasta sisällöllisestä lisäarvosta, vaan siitä rutiinista mihin on aamuisin tottunut. Tällä hetkellä ei aina edes erota onko luukusta tipahtanut pizza-mainos vai hesari. Sen verran lipuskaisia ovat molemmat ja etusivulla tyrkytetään jotakin. Ja jos saisin tilata Hesarin customoituna, niin jättäisin siitä ainakin mainokset, urheilun ja kaikki tv-ohjelmiin liittyvät jutut pois.

Mokkulaa päivittäessäni asiakaspalvelija hymähti ja sanoi, että kyllä tässä on päivittämisen varaa. Tarjouksessa oli näet ilmainen mokkula internet-liittymääni. Minä hullu olin maksanut maltaita mokkulastani ties kuinka pitkään.

Elämä on pelkkää päivitystä. Tietotekniikkayritykset sentään jo tajuavat, että tyrkyttämättä (haluttaessa automaattisesti) yksikään ohjelmisto tai nykyisin myös koneet, eivät pysyisi ajan tasalla saati olisi tietoturvallisia ilman jatkuvia päivityksiä. Niistä ei sentään kehdata rahastaa, sillä markkinoillehan tuodaan puolivalmiste, jota sitten vauhdissa kehitetään. Samoin autoni on nyt valmistajan pyynnöstä päivitetty kolmasti.

Eikös sitouttavaan asiakassuhteeseen kuuluisi kertoa uusista edullisemmista vaihtoehdoista laskunsa kiltisti maksaville asiakkaille, eikä repiä heiltä ylihintaa. Antaisi hyvän kuvan asiakaspalvelusta, jos tulisi viesti siitä kuinka voitte alentaa merkittävästi maksujanne.

Tämän kierroksen jälkeen tuntuu, että kaikki ostamani palvelut on pistettävä katkolle ja kilpailutettava vähintään kerran vuodessa ja samalla tunteettomasti arvioitava niiden todellinen arvo. Onhan se valitettavan työlästä.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: päivitys, operaattori, Hesari,