Ota tai jätäKeskiviikko 16.10.2024 klo 21.47 - Kauko Niemi
Somealustat ovat tehneet algoritmeineen melkoista kehitystyötä tietotekniikan maailmassa. Enennen vanhaan palveluja ja ohjelmistoja kehittävät yritykset olivat kiinnostuneita käyttäjien haluista, kyseltiin käyttäjien mielipiteitä ja tarpeita ja ne huomioitiin tuotekehittelyssä. Jopa sellainen termi kuin asiakastyytyväisyys vilisi yritysten viestinnässä. Oletteko ikinä törmänneet tähän termiin Elon Muskin tai Mark Zuckerbergin lähestyessä X:n tai Facebookin käyttäjiä. Ota tai jätä. Tai oikeammin rakennetaan käyttäjien mentaalinen riippuvuussuhde. Aikoinaan kerrottiin, että ensi viikolla tulevassa päivityksessä saat sellaisia ja tällaisia uusia ominaisuuksia, joita käyttäjät ovat halunneet. Nyt vain ihmettelet, että onko minun koneessani joku vika vai onko joku se kaapannut, kun mikään ei ole entisellään. Siellähän olikin viime yönä päivitys. Itse en salli taustalla tapahtuvia automaattisia päivityksiä. Kun manuaalisesti päivitän, pystyn kohtuullisen helposti tunnistamaan syyllisen toimimattomuuteen. Reilu viikko sitten Oura-sormuksen sovellus päivittyi ja kehua repostelivat kuinka kaikki toiminnat paranevat. Valitettavasti päivityksen jälkeen mikään ei muuttunut paitsi reilua viikkoa myöhemmin yllättäen näytettiinkin ihan erilaista näkymää. Adobe on mestari mullistamaan käyttäjän rutiineita ja kokemuksia. Alkuviikon päivitys ei enää toiminutkaan työkaluvalikon kautta ja kuvia avattaessa uusinta versiota ei näytetä lainkaan. Salapoliisin työ käynnistyi. Päivityksistä ja 35 vuoden kokemuksesta päätellen voisin ennustaa, että Microsoftilla ei ole kovinkaan helppoa pitää palettiaan kasassa. Tekoälyä pukataan miljardeilla dollareilla jokaiseen rakoon. Sovellukset näyttävät erilaisilta windows 10 ja 11 koneilla sekä vielä erilaisimmilta kännykässä. Jopa selain vaatii täysin arvaamattomasti kesken käyttöä kirjautumaan Mikrosoft-tilille. Microsoftin nykyjohto ottaa oppia Trumpilta ja uhoaa, ettei Aplella ole mitään mahdollisuuksia pärjätä heidän kanssaan. Tivin uutisten mukaan Sijoittajat seuraavat tekoälykilpaa huolestuneina. Yhtiö on kaatanut tekoälykehitykseen valtavia summia rahaa, ja investoinut tekoälyfirma OpenAI:hin miljardeja dollareita. Tekoälybuumi nostikin yhtiön osakekurssin kesällä kaikkien aikojen ennätykseen 467 dollariin, mutta tuon jälkeen osake on laskenut jo 12 prosenttia. Ota tai jätä tilanne koskettaa läheltä monia ihan tavallisia ihmisiä, jotka käyttävät pilvipalveluita. Entäs, kun jonakin päivänä ilmoitetaan, että pilvi sataa nyt maahan ja toiminta lopuu 3 kuukauden kuluttua. Monihan ei edes tiedä missä pilvessä niitä tietoja onkaan. Tai kun ilmoitetaan, että ensi kuusta lähtien tuhat kuvaa pilvessämme ovat maksuttomia ja loput puolimiljoonaa kuvaa maksaa näin paljon. Ota tai jätä. Nykyisin yli 40 prosenttia maailman verkkosivuista pyörii Wordpress-alustan varassa. Wordpress-yhteisö on nyt kaaoksessa: perustaja laittaa käyttäjät vannomaan, ettei heillä ole mitään tekemistä kilpailijan kanssa. Lokakuun 9. päivä sivustolle ilmestyi Tivin uutisen mukaan uusi ruutu rastitettavaksi, jossa käyttäjän pitää luvata, että hänellä ei ole mitään tekemistä WP Enginen kanssa. Ota tai jätä. Jos ruutuun ei laita rastia, ei käyttäjä myöskään pääse kirjautumaan sisälle Wordpress.orgiin – siis omille nettisivuilleen. Asiakastyytyväisyys eli käyttäjien halut ja tarpeet vähät painaa tilanteissa, missä pitää takoa rahaa ja olisihan se ihan kohtuuttoman hidastakin kerätä kaiken maailman turhaa tietoa. Maailmassa riittää ottajia ja jättäjiä. Nämä ovat siis boomerin arvioita, joka on viimeiset 43 vuotta seurannut joka päivä tietotekniikan kehitystä.
|
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tietotekniikan kehitys, some, Meta, X, asiakastyytyväisyys, Adobe, pilvipalvelu, Microsoft, Woldpress, |
Mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyyTiistai 1.10.2024 klo 8.50 - Kauko Niemi
Mielenkiintoinen aukioloaika tässä putiikissa etenkin kun toimijat asuvat samassa rakennuksessa Muutaman kerran Italiassa vierailleena hermo petti, kun koskaan ei tiennyt tarkalleen milloin mitäkin tapahtui. Usein miten piti odottaa. Joskus taas korvaa lotkauttamatta liittyä täyteen menoon mukaan. Nyt kuitenkin murehdin ja mietin miten voisin vapauttaa itseni puoliksi italialaiseksi. Mitä hiton väliä sillä on, olenko ajoissa vai myöhässä – siis kohtuullisesti. Pitäisikö aavistaa tai ymmärtää mikä on sopivaa. Ja jopa ikuisen myöhästyjän kanssa voisi myönteisesti kohdata toisenkin kerran. Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun asiasta paasaan, mutta nyt tuli taas kelattua pari kierrosta, joissa vaikutus kasvoi aivan tolkuttoman suureksi. Kohta pitää mennä terapeutille. Minulla oli aamutapaaminen kello 09.30. Kyse oli vaan tarpeesta päästä ovesta sisään, johon minulla ei ole avainta. Aamuvirkkuudesta huolimatta laitoin herätyskellon päälle 07.00, jotta varmasti en myöhästyisi. Herätyskellohan en elämäni aikana juurikaan ole käyttänyt. Sisäinen kelloni on kovin tarkka. Kuinkas sitten kävikään. Herään ”varmuuden vuoksi” sisäisen kellon rytmittämänä 04.10, eikä tietoakaan uudelleen nukahtamisesti. Oura ja muut vimpaimet todistivat, ettei yö ollut levon ja palautumisen kannalta kaksinen. Ominaisuuksiini kun kuuluu, ettei torkkuvaihe kytkeydy päälle, ennen kuin illalla. Pari oikein hyvin mennyttä yötä ja sama toistui taas, kun aamulla oli kokous ja hyvin ehdin ajoissa paikalle, mutta yönaikainen palutuminen ja siitä seurannut virkeys eivät montaa pistettä saaneet. Kummassakaan tapauksessa ei olisi tapahtunut mitään katastrofia, vaikka olisin jopa hieman italialaiseen tyyliin ”myöhästynyt.” Muistan kun kerran kuoron keikalla meidät vietiin johonkin korkean mäen päälle konserttiin laulamaan. Olimme, tai ainakin minä olin hermostuksissa, kun konsertin alkamisajaksi oli ilmoitettu 19.30. Bussi pääsi perille vasta tuohon samaan aikaan. Salissa istui suomalaisittain ajateltuna enää neljä ihmistä. Meille kerrottiin, ettei mitään hätää valmistautukaan ihan rauhassa ja sitten astuimme 25 minuuttia ”myöhässä” stagelle ja suomalaiselle yllätys - sali oli viimeistä istumapaikkaa myöten täynnä. Kyllä eläkeläisen jännittämiselle pitäisi joku raja löytyä, mutta miten alitajuntaan voisi istuttaa selkeän viestin – so what tai suomeksi jotenkin – entäs sitten.
Lisää aiheesta: Iän myötä moni kadottaa erään nukkumiseen liittyvän taidon
|
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: aikataulu, myöhästyminen, |


