Puhelinnumerot piiloonSunnuntai 23.2.2025 klo 12.56 - Kauko Niemi Maailma on muuttunut Digihuijaukset lisääntyivät viime vuonna reippaasti, kertoo Finanssiala. Joko alkaisi olla aika tehdä reippaita muutoksia ja asettaa puhelinnumero samaan turvaluokkaan kuin sosiaaliturvatunnus. Finanssialan selvityksen mukaan eniten rahaa menetettiin tietojenkalasteluhuijauksissa, joissa verkkorikollisten haaviin päätyi vajaat 32 miljoonaa euroa. Summa kasvoi 160 prosenttia. Yrityksiä tehtiin lähes 110 miljoonan arvosta, missä on kasvua edellisvuodesta lähes 40 prosenttia. Parhaillaan on menossa ainakin kaksi isoa huijausta. Saat viestin, jonka lähettäjätunnuksena on ”Ulosotto”. Viestissä on linkki, jonka kautta pyydetään kirjautumaan ja maksamaan lasku. Linkki ei vie Ulosottolaitoksen sähköisen asioinnin verkkosivulle, vaan huijaussivustolle. Ja tämän tyyppiset väärät linkit ovat todella yleisiä huijauksissa tänään. 40 vuodessa rikolliset ovat muuttuneet aiempaa ammattimaisemmiksi ja ahneemmiksi. Näin ajattelee Antero Rytkölä, Ylen haastattelussa. Isona muutoksena hän näkee kyberrikollisuuden syntymisen. Kärjistäen hän toteaa, että konnat eivät enää ”viitsi” tehdä kilikalikeikkaa, eli kaupan ikkuna rikki ja varastetaan. Nyt osa rikoksista tehdään tietokoneella kotisohvalla istuen. Uusimmat huijaukset alkavat puhelinsoitolla. Soittaja ei kuitenkaan ole aito ihminen, vaan tekoäly, joka imitoi ihmisen puhetta uskottavasti ja jaksaa soittaa vaikka minuutin välein. Aiemmin on kerrottu, että puhelut ovat hyvin ammattimaisia ja sävyltään kohteliaita, mikä on omiaan hälventämään uhrin epäluuloja. Näistä puheluista varoitetaan nyt ympäri maailmaa. Nykyisin ei alkuunkaan riitä vanhanaikaisesti ajateltuna puhelinnumeron salaaminen. Aivan liian yleistä on toimittaa asioita tai liittyä kanta-asiakkaaksi ja siinä yhteydessä edellytetään puhelinnumerokentän pakollista täyttöä. Miksi? Itse jo muutaman vuoden olen jättänyt asiat hoitamatta, jos puhelinnumero on pakollinen ilman että siihen olisi jokin looginen toiminnallinen syy. Selitykseksi ei sitten riitä, ettei numeroa käytetä väärin. Jonakin päivänä se on hakkeroitu tai vuotanut huijareiden aseeksi. Aikoinaan hyvä esimerkki vaikkapa Traficomin kaikkien saatavilla olevat tiedot. Jopa niin pitkälle vietynä, että lentoaseman parkkihalleista tarkistettiin ketkä olivat matkoilla ja sitten Traficomilta osoitetiedot rekisterinumeron perusteella ja toimeksi. Seuraavaksi itse varmaan käyn läpi kaikki asiakkuudet ja jäsenyydet ja poistan niistä kaikki turhat tiedot. Jos ei voi poistaa, niin sitten eroan. Puhelinnumero on erittäin tärkeä ja käyttökelpoinen monessakin tapauksessa, erityisesti hätätilanteissa ja perheen kontaktoinnissa. Nyt olisi oikea hetki rajoittaa sen turhaa julkista käyttöä jopa lakisääteisesti. Samoin kuten sosiaaliturvatunnuksen kohdalla. En halua pelotella vaan lisätä tietoisuutta. Lisää aiheesta: Osaatko tunnistaa huijausviestejä Tekstiviestihuijarit taas liikkeellä
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Puhelinnumero, salaus, huijari, salainennumero, |
Miksi me menemme niin helposti halpaanMaanantai 11.7.2022 klo 9.03 - Kauko Niemi
Ostatko sinä tuotteita ja palveluita vai prosentteja? Eikö meistä kuluttajista löydy sen vertaa jämäkkyyttä, että saisimme jotain rotia kauppojen hintaveivaamiseen. Esimerkiksi urheiluvälinekaupalla on jatkuva ale – jopa tulevan alennuskampanjan ennakkoalennus. Jatkuvien alennusprosenttien lisäksi ihmisten päätöstä kiihdytetään rajoitetulla ajalla – tarjous on voimassa keskiyöhön asti ja popup-ikkunassa juoksevat minuutit. Ja sekin sama kampanja vielä paremmilla ehdoilla sitten toistuu taas seuraavana viikonloppuna. Onko meidän pakko hyväksyä tällaista jatkuvaa kusetusta. Onneksi viranomaiset hieman ryhdistäytyivät, kun kuluttaja-asiamiehen mukaan Maskun Kalustetalo johtaa markkinoinnissaan kuluttajia harhaan ja nyt yritykselle esitetään miljoonan euron seuraamusmaksua. Selvitysten mukaan Maskun markkinoinnissaan ilmoittamat alehinnat on laskettu sellaisista hinnoista, joita yritys ei todellisuudessa ole tuotteistaan perinyt. Huonekaluja on myyty alennus- tai tarjoushinnoilla noin 80–90 prosenttia niiden kokonaismyyntiajasta. Masku ei todellakaan ole ainoa, joka ihan härskisti harhauttaa kuluttajia. Löytyisikö tai voisiko muodostua kuluttajien jonkinlainen somekanava, joka varoittaisi, vertailisi hinnoittelua. Nettipalvelut kuten Hintavertailu, Hintaopas, Vertaa.fi, Hinta.fi ja muut ovat jotenkin puolitiessään ja kauppiaitten armoilla mitä tietoa myyjät antavat loppujen lopuksi julkaistavaksi. Itse luokittelen 70 prosentin huijareiksi yritykset, jotka pyörittävät tuon luokan alennuksia jatkuvana virtana ja pitävät asiakkaita pilkkanaan. Rehellisesti ajateltuna todellisella hinnalla ei ole mitään merkitystä kysynnän ja tarjonnan mukaan. Hintanumerot lätkäistään, jotta pystytään lain sallimissa rajoissa pyörittämään prosentteja. Huijareiden kanssa ei ole kiva asioida. Toki kaikki kunnia niille yrityksille, jotka pitävät hintakuria yllä ja jälleenmyyjien liikkumarajat ovat säädeltyjä esimerkkinä vaikkapa Apple ja onhan niitä toki muitakin. Unohda hätäily ja kiire. Jos tarjousprosentit ovat tänään tosi kovat, niin hetken päästä ne ovat vielä kovemmat tai niin sanottu normaalihinta on muutettu suuntaan tai toiseen. Kiireellä sorrut vain vietäväksi markkinoinnin tyrkkykelkkaan. Tavalliselle kuluttajalle ei ole kovin työlästä muodostaa itselleen tavoitehintaa tarvitsemalleen tuotteelle. Nettihauilla vaikka ympäri maailmaa saa melko hyvän käsityksen mikä on kullekin tuotteelle sopiva käypähinta ja jos hinta on liian korkea, voi tinkiä toiveistaan, jopa tuotteesta. Itse hankin pari kovalevyä valokuvien varmuuskopioiden säilytykseen. Tiesin, että kuvaustahdillani hankintaan olisi aikaa noin vuosi. Selasin tarjontaa ja samalla hintoja. Muodostin tietyn kokoiselle kovalevylle hintatason, johon ryhdyin vertaamaan erilaisia kampanjoita kaikessa rauhassa eri puolilla maailmaa. Kesti reilut viisi kuukautta ja markkinoille ilmestyi ominaisuuksiltaan riittävä kovalevy ja hinta reilusti alle tavoitehintani. Olin valmis tekemään kaupat suomalaisen kauppiaan kansa. Kun menin kauppaan, niin kovalevyjä ei ollutkaan hyllyssä hintalappuineen, vaan ne löytyivät jostakin takahuoneesta pienen hymyn kera. No miksen pistä kuviani pilveen. Niitä on vain niin tuhottoman paljon, että pilvitilaa pitää ostaa jatkuvasti lisää ja sitten ollaan siinä kierteessä, että toisi kalliiksi tulee. Odotan sitä päivää, kun ihmisten manipulointi mitään merkitesemättömillä prosenteilla loppuu. Kait me jatkuvan huijauksen kohteena olevat pystymme muodostamaan jonkinlaisen me-too eli prosentit helvettiin –kampanjan ja rauhoittamaan tuollaiset maskumaiset vedätykset. Tämä on ajojahtia, Maskun perustaja Toivo ”Topi” Sukari kuvailee mediassa, mutta loukkaantunut Sukari raottaa koko totuutta sanomalla, että muut huonekaluliikkeet toimivat samalla tavalla. Toki joskus voi tulla eteen sellainenkin tilaisuus, että ostopäätös on tehtävä nopeasti, mutta silloinkin voi käyttää arkista harkintaa, eikä ostaa prosentteja ja saada kylkiäisenä jonkun tuotteen tai palvelun.
Tämän blogin ääniversio on kuultavissa Finnradio.fm sivulla 11.7.2022 alkaen
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnradio.fm, alennusmyynti, alennuskampanjat, kuluttaja-asiamies, Masku, Toivo Sukari, seuraamusmaksu, huijari, |
Tuntuu uskomattomalta että yksi ihminen pystyy huijaamaan ainakin 114 kertaaKeskiviikko 25.4.2012 - Kauko Niemi Netti on hyvä informaatiokanava, muttei koskaan lemmikin lopullinen ja ainoa ostokanava. Lemmikin ostossa raha siirtyy vasta kun olet nähnyt kasvuolosuhteet ja kasvattajan ilman hetkellisiä suuria tunteenpurkauksia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: huijari, petos, koira, kissa |